PLC SIMATIC, SCADA WinCC (CROSBI ID 369748)

Labotić, Miljenko PLC SIMATIC, SCADA WinCC / Tomas, Vinko (mentor); Rijeka, Pomorski fakultet u Rijeci, . 2010

Labotić, Miljenko

Tomas, Vinko

PLC SIMATIC, SCADA WinCC

Pod pojmom automatizacije se smatra korištenje kontrolnih i upravljačkih sustava kao i informatičke tehnologije, čime se reducira odnosno smanjuje potreba za intervencijom čovjeka. Industrijska automatizacija kao što i sam naziv govori, podrazumijeva korištenje automatizacijskih tehnologija u industrijskim postrojenjima. U industriji, odnosno industrijalizaciji, automatizacija predstavlja viši, napredniji nivo od mehanizacije. Mehanizacija je predstavljala oblik pomoći čovjeku u smislu potrebne snage za izvršenje nekog zadatka, a automatizacija reducira potrebu za djelovanjem čovjeka te se time olakšava i ubrzava izvođenje određenog procesa u industriji. Industrijska automatizacija predstavlja značajnu gospodarstvenu granu svjetske industrije. PLC ( eng. programmable logic controller ) ili programibilni logički kontroleri zauzimaju važno mjesto u industrijskoj automatizaciji. Nastali kao zamjena za releje odnosno relejne sustave predstavljaju danas nezamjenjivi dio gotovo svakog industrijskog postrojenja. SCADA ( eng. supervisory control and data acquisition ) predstavlja industrijski sustava za nadgledanje, kontrolu i prikupljanje podataka o određenom procesu. Što je postrojenje veće odnosno zahtjevnije veća je i potreba za SCADA sustavom. Pomoću SCADA sustava se vrši dijagnostika, nadgleda rad procesa, vizualizira se sam proces, prikupljaju važni podaci o nadgledanom procesu, te se može i određenim dijelovima procesa i upravljati upravo preko SCADA sučelja. Danas se kao vodeća europska te jedna od vodećih svjetskih tvrtki na području industrijske automatizacije isprofilirao njemački konglomerat Siemens. Siemens pruža širok raspon sklopovske podrške kao i programske podrške te standarde u automatizaciji. Svoje znanje stečeno iz kolegija računalno upravljanje brodskim sustavima na preddiplomskom sveučilišnom studiju kao i sa kolegija nove tehnologije u dijagnostici i upravljanju na diplomskom studiju sam želio proširiti upravo pomoću ovoga rada. Želja mi je bila bolje se upoznati sa programiranjem PLC uređaja koristeći Siemensovu programsku podršku, odnosno paket alata poznatiji kao STEP 7. Također želio sam se detaljnije upoznati sa automatizacijskim konceptima funkcioniranja SCADA sustava Pri izradi diplomskog rada, koristio sam dostupnu literaturu na Internetu, priručnike za PLC kontrolere i SCADA sustave od Siemensa. Također su mi pomogli razgovori za njihovim inženjerima koji se bave projektiranjem, izvedbom i održavanjem sustava za industrijsku automatizaciju. Oni su mi pomogli i u realizaciji programa za punjenje i pražnjenje spremnika tekućinom, a program je realiziran u STEP 7 programskoj podršci. Rad se sastoji od ukupno deset poglavlja koja se međusobno nadopunjuju. U uvodnim poglavljima opisan je PLC odnosno dijelovi samog uređaja, povijesni razvoj od samih početaka do danas te princip rada PLC-ova. Opisani su također i SCADA sustavi te njihov povijesni razvoj odnosno SCADA arhitekture. Zatim su prikazane osnove PLC programiranja sa naglaskom na ljestvičasto programiranje. U šestom poglavlju je predstavljena Siemens STEP 7 programska podrška. Opisana je izrada programa pomoću STEP 7 programske podrške, koncepti koje Siemens koristi prilikom povezivanja sklopovske i programske podrške, te opisano korisničko sučelje samog programa. U sljedećem poglavlju je opisan program WinCC flexible koji predstavlja rješenje od Siemens-a za SCADA sustave. Opisane su komponente programa te automatizacijski koncepti. Na kraju za primjer praktičnog rada je uzet program kojim se kontrolira punjenje odnosno pražnjenje spremnika tekućinom. Ovisno o razini tekućine motor crpke radi određenom brzinom. Program je realiziran pomoću ljestvičastih dijagrama. Na kraju je zaključaj, popis referenci te Internet izvora kao i popis slika koje su korištene u diplomskom radu.

PLC; SIMATIC; SCADA; WinCC

76

01.09.2010.