SINDROM SAGORIJEVANJA NA POSLU OSNOVNOŠKOLSKIH UČITELJA/ICA (CROSBI ID 369767)
Ocjenski rad | magistarski rad (mr. sc. i mr. art.)
Podaci o odgovornosti
Martinko, Jasna
Vlatka Domović
hrvatski
SINDROM SAGORIJEVANJA NA POSLU OSNOVNOŠKOLSKIH UČITELJA/ICA
Sindrom sagorijevanja na poslu (burnout) je područje koje je u Hrvatskoj malo istraženo. Cilj je ovog rada, osim prikaza teoretskog utemeljenja, ispitati kako osnovnoškolski učitelji/ce procjenjuju stupanj profesionalnog sagorijevanja u dimenzijama emocionalne iscrpljenosti, depersonalizacije i osobnog postignuća, s obzirom na demografske čimbenike, procjenu samopoštovanja i organizacijske stresore. U istraživanju su korišteni sljedeći mjerni instrumenti: Skala za mjerenje izvora učiteljskog stresa, Skala procjene samopoštovanja učitelja i Skala profesionalnog sagorijevanja (Maslach Burnout Inventory (MBI)). Istraživanje je pokazalo da ispitanici imaju značajno viši osjećaj osobnog postignuća nego emocionalne iscrpljenosti i depersonalizacije. S obzirom na spol, muškarci pokazuju statističko značajnu razliku u dimenziji depersonalizacije. Učitelji/ce predmetne nastave iz urbalnih sredina iskazuju veći osjećaj depersonalizacija te značajno niži osjećaj osobnog postignuća u odnosu na učitelje/ce razredne nastave. Samopoštovanje je u niskoj negativnoj, ali značajnoj korelaciji sa subskalama Emocionalna iscrpljenost i Depersonalizacija, te u umjerenoj pozitivnoj korelaciji s Osobnim postignućem. Učitelji/ce višeg samopoštovanja u prosjeku procjenjuju nižu emocionalnu iscrpljenost i depersonalizaciju te viši osjećaj osobnog postignuća. Neprimjereno ponašanje učenika je procijenjeno kao veći izvor stresa u odnosu na radno opterećenje i potrebu za profesionalnim priznanjem. Prediktor koji najviše doprinosi predviđanju emocionalne iscrpljenosti, ali i osobnog postignuća, samopoštovanje je učitelja/ica, dok je to za predviđanje depersonalizacije potreba za profesionalnim priznanjem. Dobiveni rezultati istraživanja mogu se koristiti u izradi programa prevencije sagorijevanja kod osnovnoškolskih učitelja/ica.
profesionalno sagorijevanje na poslu (burnout); osnovnoškolski učitelji/ce; emocionalna iscrpljenost; depersonalizacija; osobno postignuće; izvori učiteljskog stresa; samopoštovanje.
nije evidentirano
engleski
Burnout of primary school teachers
nije evidentirano
burnout; (male and female) primary school teachers; emotional exhaustion; depersonalization; personal achievement; sources of stress among teachers; self-respect.
nije evidentirano
Podaci o izdanju
89
15.10.2009.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Učiteljski fakultet, Zagreb
Zagreb