Razine jezičnih predvještina učenika u hrvatskom jeziku na početku prvoga razreda osnovne škole (nečitač, polučitač i čitač) - inicijalno istraživanje (CROSBI ID 582668)
Prilog sa skupa u zborniku | izvorni znanstveni rad | međunarodna recenzija
Podaci o odgovornosti
Budinski, Vesna ; Kolar Billege, Martina
hrvatski
Razine jezičnih predvještina učenika u hrvatskom jeziku na početku prvoga razreda osnovne škole (nečitač, polučitač i čitač) - inicijalno istraživanje
Prostor dodira jezičnih predvještina i formalne (sustavne, uobličene) školske pouke (namjernog svladavanja početnog čitanja i pisanja) iznimno je važan zbog zajedničkih obilježja jezičnoga razvoja. Slušna i vidna percepcija, motorika i znanje jezika na razini jezične predvještine uvjet su za napredovanje učenika u početnom čitanju i pisanju. Fonološka svjesnost (fonem, slog, riječ), vidna obrada (vidno razlikovanje sličnog i različitog), izloženost jeziku (izloženost čitanju i pisanju) i uporaba jezika osnovne su predvještine pomoću kojih procjenjujemo individualne razlike među djecom. Šaranje, držanje olovke, pritisak olovkom, orijentacija (snalaženje) na papiru i izloženost pisanju predvještine su potrebne za motoričku aktivnost pisanja (grafomotorika). Pojedinačna obilježja utvrđuju se ispitivanjem predznanja pismenosti učenika prvoga razreda osnovne škole na početku školske godine (prvi tjedan). Ispituju se predvještine svakog učenika po elementima: prepoznavanje (čitanje i pisanje) tiskanih slova (velikih i malih), čitanje i pisanje manjih riječi i rečenica velikim i malim tiskanim te pisanim slovima. Pregled stanja pismenosti učenika bilježi se sljedećim kategorijama: ne zna, zna djelomično i zna u potpunosti. Zaključno vrjednovanje pregleda stanja pismenosti sadrži kategorije: nečitač, polučitač i čitač. Nečitač ne prepoznaje ni jedno slovo ; polučitač prepoznaje većinu velikih i malih tiskanih slova, ali ih ne zna napisati, čita sa zastajkivanjem i prekidima ; čitač zna čitati riječi i rečenice pisane malim i velikim tiskanim slovima te pisati velikim tiskanim slovima. Razine jezičnih predvještina u čitanju i pisanju, važan su podatak učitelju radi metodičke organizacije početne nastave čitanja i pisanja te praćenja napredovanja učenika do automatizacije te vještine. Rezultati istraživanja pokazatelj su individualnih razlika među učenicima što uvjetuje i raznolikost metodičkih pristupa poučavanju u početnoj nastavi čitanja i pisanja.
jezične predvještine ; nastava početnog čitanja i pisanja ; predznanje pismenosti ; nečitač ; polučitač ; čitač
nije evidentirano
engleski
Levels of pre-developed language skills at the beginning of grade one in primary school (non- reader, partial-reader and reader)-initial research
nije evidentirano
language pre-skills ; initial teaching of reading and writing ; previous literacy knowledge ; non- reader ; half-reader ; reader
nije evidentirano
Podaci o prilogu
89-104.
2011.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Redefiniranje tradicije: dječja književnost, suvremena komunikacija, jezici i dijete
Bežen, A., Majhut, B.
Zagreb: Europski centar za napredna i sustavna istraživanja (ECNSI) ; Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
978-953-7210-43-4
Podaci o skupu
Četvrti specijalizirani znanstveni skup Rano učenje hrvatskoga/materinskoga/stranoga jezika (RUHMSJ-4)
predavanje
11.11.2011-13.11.2011
Zagreb, Hrvatska