Ujednačenost opisivanja serijskih publikacija: analiza kataložnih zapisa iz skupnih kataloga hrvatskih knjižnica (CROSBI ID 180320)

Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad | međunarodna recenzija

Stanarević, Snježana Ujednačenost opisivanja serijskih publikacija: analiza kataložnih zapisa iz skupnih kataloga hrvatskih knjižnica // Vjesnik bibliotekara Hrvatske, 53 (2010), 1; 101-119

Stanarević, Snježana

Ujednačenost opisivanja serijskih publikacija: analiza kataložnih zapisa iz skupnih kataloga hrvatskih knjižnica

Korporativne su odrednice oduvijek bile povod polemikama u knjižničarskoj zajednici, a razilažeći stavovi različitih kataložnih stručnjaka i kataložnih pravilnika u vezi problematike korporativnog autorstva jedan su od razloga neujednačenosti njegove primjene. U radu se posebno bavimo pitanjem korporativnog autorstva serijskih publikacija. Povod su tome iznimke od pravila za izbor odrednica serijskih publikacija prema kataložnom pravilniku Eve Verona. Pravilnik i priručnik za izradu abecednih kataloga: Dio. 1. Eve Verona navodi da se serijske publikacije uvrštavaju u katalog pod glavnim stvarnim naslovom (anonimne), ali da su publikacije koje potpadaju pod propise o korporativnom autorstvu iznimke od tog pravila. U Veroninom se Pravilniku propisi o korporativnom autorstvu jednako primjenjuju i na serijske i na ome|ene publikacije te za serijske publikacije nije posebno precizirano kada će se korporativno tijelo držati autorom. Središnji je dio rada analiza kataložne prakse triju hrvatskih knjižnica koje su izabrane kao predstavnice različitih skupnih kataloga. Rezultati istraživanja pokazuju kako ispitivane hrvatske knjižnice ne prihvaćaju iznimku od pravila za uvrštavanje serijskih publikacija propisanu Pravilnikom E. Verona. Drugim riječima, u mrežnim katalozima ispitivanih hrvatskih knjižnica, glavne su kataložne jedinice gotovo svih serijskih publikacija uvrštene pod glavnim stvarnim naslovom, kao anonimne. Premda Pravilnik propisuje izradu sporedne kataložne jedinice za korporativnog autora u slučajevima kada je za odrednicu glavne kataložne jedinice izabran glavni stvarni naslov, u mnogim primjerima sporedne kataložne jedinice ne postoje. Već postojeći problem takvom se praksom dodatno komplicira. U radu se artikuliraju prednosti opisa serijskih publikacija prema Pravilniku Eve Verona te se ukazuje na moguće probleme koji proizlaze iz nepoštivanja pravila propisanih Pravilnikom.

serijske publikacije; korporativne odrednice; Pravilnik i priručnik za izradbu abecednih kataloga; Pariška načela; hrvatske knjižnice

CONSISTENCY OF DESCRIBING SERIALS : BENCHMARKING ANALYSIS

serials; corporate headings; Croatian cataloguing rules; Paris principles; Croatian libraries