Pregled bibliografske jedinice broj: 567092

Autori: Pegan, Srečko
Naslov: Scenariji prostornog razvoja
( Spatial development scenarios )
Izvornik: Perspektive prostornog razvoja Republike Hrvatske : zbornik radova / Butijer, Stjepo ; Magaš, Boris ; Obad Šćitaroci, Mladen ; Knifić Schaps, Helena, Turnšek, Mirjana (ur.). - Zagreb : Ministarstvo zaštite okoliša, prostornog uređenja i graditeljstva , 2011. 31-34 (ISBN: 978-953-6793-52-5).
Dio CC časopisa: NE
Skup: Perspektive prostornog razvoja Republike Hrvatske
Mjesto i datum: Zagreb, Hrvatska, 25.10.2011.
Ključne riječi: prostorni razvoj; regionalno planiranje
( spatial development; regional planing )
Scenariji prostornog razvoja su planski modeli varijantnih programa korištenja i zaštite prostora. Scenarije prostornog razvoja određuje promjenljiv vremenski i prostorni kontekst uvjetovan globalizacijom, gospodarskim, socijalnim, političkim, administrativnim, klimatskim i drugim promjenama. Svrha izrade scenarija prostornog razvoja su proširena znanja koja unaprjeđuju uvjete odabira optimalnih obilježja prostornog razvoja. Izrađeni su na temelju rezultata odabranih interdisciplinarnih istraživanja. Određenja scenarija prostornog razvoja polaze od identiteta na očuvanju i prezentaciji regionalnih prostornih obilježja, kulturnih dobara, krajolika i okoliša te ističu potrebu usklađenosti sektorskih razvojnih politika, jačanja javnih servisa i aktivnijeg uključivanja javnosti u proces planiranja i odlučivanja o prostoru. Scenariji prostornog razvoja omogućuju SWOT analize i odabir modela razvoja. Scenariji prostornog razvoja omogućuju stupnjevanu prilagodbu uvjeta uređenja prostora, pojašnjavaju prednosti i nedostatke varijantnih planskih odluka te predlažu organizaciju provedbe. U odnosu na postojeći trend razvoja, scenarijima se promišljaju modeli razvoja pa se tako razlikuju: scenarij „rasta“ („Growth“ ; „Competition“) ; scenarij „rizika“ („Overall Risk“) ; scenarij „sigurnosti“ („Security“ ; „Protection“) ; scenarij „Kohezije“ („Cohesion“) i dr. Odabiri scenarija prostornog razvoja i njihovih promjenljivih redoslijeda uvjetovan je stupnjem društvenog i gospodarskog razvoja i uvjetima zaštite okoliša, prirode i kulturnih dobara. Scenariji trebaju jačati transregionalnu suradnju i kohezijsku solidarnost i resornu koordinaciju. Odabrani scenariji razvoja pozicioniraju planski obuhvat u makroregionalnim i regionalnim perspektivama razvoja, doprinose usklađivanju razvojnih sektorskih politika, važne su za očuvanje identiteta te unapređenja uvjeta očuvanja prirode, kulturnih dobara i okoliša. Odabrani scenariji prostornog razvoja sastavni su dio perspektiva prostornog razvoja koje posebito predlažu smjernice za: jačanje potencijala razvoja, kompetitivnosti regija i gradova u europskom okruženju ; poboljšanje uvjeta demografskog razvoja gradova i regija ; uspješnije usmjerenje razvoja naselja ; planiranje i gradnju prometne i energetske infrastrukture ; očuvanju kulturnih krajolika, kulturnih dobara i prirode. Scenariji prostornog razvoja doprinose postizanju višeg stupnja primjene prostornih određenja razvoja, povećavaju fleksibilnost planski prijedloga i time doprinose postupnoj deregulaciji sustava prostornog uređenja. Perspektive prostornog razvoja predlažu varijantne scenarije prostornog razvoja, primjerene promjenjivim stupnjevima razvoja društva i gospodarstva. Određenja perspektiva se usklađuju s prijedlozima stručne i sveukupne javnosti s ciljem postizanja koncenzusa o održivoj uporabi prostora u funkciji razvoja i mjerama zaštite prostora. Perspektive prostornog razvoja izrađuju se sukladno europskom dokumentu prostornog razvoja (ESDP), temeljni su usmjerujući dokument politike razvoja, koordinacijski dokument resornih politika i polazište su izrade Strategije prostornog razvoja Republike Hrvatske.
Vrsta sudjelovanja: Pozvano
Vrsta prezentacije u zborniku: Cjeloviti rad (in extenso)
Projekt / tema: 054-0543089-3087