FLOCK-REPROD Europski istraživački projekt: Nehormonalno rasplođivanje koza tijekom i izvan sezone spolne aktivnosti za održivo europsko tržište kozjeg mlijeka (CROSBI ID 181499)

Prilog u časopisu | stručni rad

Grizelj, Juraj FLOCK-REPROD Europski istraživački projekt: Nehormonalno rasplođivanje koza tijekom i izvan sezone spolne aktivnosti za održivo europsko tržište kozjeg mlijeka // Ovčarsko kozarski list, VI (2011), 34; 33-33

Grizelj, Juraj

FLOCK-REPROD Europski istraživački projekt: Nehormonalno rasplođivanje koza tijekom i izvan sezone spolne aktivnosti za održivo europsko tržište kozjeg mlijeka

FLOCK-REPROD europski istraživački projekt započeo je s radom u prosincu 2009., a okuplja 15 partnera uključujući istraživačke institucije te malo i srednje poduzetništvo ili njihove udruge iz 7 većinom sredozemnih zemalja: CAPGENES (Francuska, koordinator projekta), ACRIMUR, KPRA i CABRAMA (Španjolska), ANCRAS (Portugal), ARAL (Italija), CAPRIROM (Rumunjska), OLYMPOS (Grčka) i OPG Moravec (Hrvatska). Projekt ima za zadatak osigurati europskom mljekarskom kozarstvu inovativnu, gospodarski i okolišno održivu tehnologiju neophodnu za nehormonalnu proizvodnju kozjeg mlijeka i srodnih proizvoda kao što je sir. Isto se ima ostvariti umjetnim osjemenjivanjem (UO) kojim će se kontrolirati rasplođivanje tijekom cijele godine, bez egzogene upotrebe hormona. Koze su sezonski poliestrične životinje što znači da se spolni žar javlja u redovitim vremenskim razmacima i to samo tijekom trajanja sezone spolne aktivnosti. Sezona spolne aktivnosti u umjerenom klimatskom pojasu traje od sredine ljeta do sredine zime tj. u razdoblju kada počinje i traje skraćivanje trajanja dana. Van toga razdoblja koze su spolno neaktivne što nazivamo razdobljem anestrusa. To drugim riječima znači da je i sezona jarenja vremenski određena te traje od siječnja do ranog ljeta, s najizraženijim razdobljem u proljeće. Ostatak godine (od 3. do 6. mjeseca) koze se nalaze u razdoblju anestrusa. Obzirom na navedeno, opskrba tržišta kozjim mlijekom i mliječnim proizvodima te jarećim mesom izrazito je sezonska. Ukoliko kozari žele odgovoriti zahtjevima modernog tržišta i opskrbljivati ga svojim proizvodima tijekom cijele godine, nužno je upravljati reprodukcijom stada koja je temelj FLOCK-REPROD europskog projekta. Primjenom svjetlosnih režima u štali (izmjena razdoblja dugih i kratkih dana) moguće je manipulirati spolnom aktivnošću koza i izazvati pojavu spolne aktivnosti u razdoblju anestrusa (proljeće) ili prijelaznog razdoblja (tzv. avansiranje sezone spolne aktivnosti). Utjecaj mužjaka temelji se na činjenici da je u koza u prijelaznom razdoblju, pred početak prirodne sezone spolne aktivnosti ili u onih koje su pobuđene svjetlosnim režimom moguće sinkronizirati i uraniti (avansirati) pojavu spolne aktivnosti naglim uvođenjem jarčeva koji su prethodno bili izdvojeni iz štale u objekt udaljen barem 100 m (potpuna izolacija). Naglo uvođenje jarčeva među koze (stalni kontakt, 1 mužjak na 10 koza) rezultirat će usklađenom pojavom plodnih estrusa u koza 5-11 dana nakon uvođenja. Sve informacije o aktivnostima projekta dostupne su na mrežnoj stranici projekta: www.flock-reprod.eu

reprodukcija; koza; svjetlosni režim; uvođenje mužjaka

FLOCK-REPROD European Research project: Hormone-free non-seasonal or seasonal goat reproduction for a sustainable European goat-milk market

reproduction; goat; light treatment; male affect