Komplementarni kontrast kao preduvijet harmonije u višebojnom uzorku (CROSBI ID 371539)
Ocjenski rad | sveučilišni preddiplomski završni rad
Podaci o odgovornosti
Laštro, Antonija
Glogar, Martinia Ira
hrvatski
Komplementarni kontrast kao preduvijet harmonije u višebojnom uzorku
Tema ovog rada temelji se na pojmovima kontrasta, harmonije i boje. Iznimno je važno postići harmoniju na višebojnom uzorku, jer samo takav uzorak, iz bilo koje umjetničke sfere (slika, fotografija, odjeća, arhitektura...), ima vrijednost, pažnju promatrača, i kao krajnji rezultat pozitivnu reakciju promatrača. Tekstilni dizajner također, prilikom kreiranja višebojnih uzoraka, mora osigurati harmoniju i osjećaj usklađenosti kod promatrača. Mene kao tekstilnog dizajnera, najviše je privukao komplementarni kontrast kao preduvjet postizanja harmoničnog odnosa među bojama, jer je komplementarni odnos među bojama i naša urođena težnja. Poznato je da ljudsko oko teži k savršenstvu u bilo kojem obliku, ali upravo je to savršenstvo individualno za pojedinca, i dvije osobe ne moraju isti objekt smatrati savršenim. Ali isto tako naše oko traži ravnotežu. Apsorpcija i refleksija pojedinih valnih duljina odvijaju se na principu komplementarnog kontrasta i upravo je zbog toga čovjekov osjećaj ravnoteže vezan uz komplementarni kontrast. U višebojnom prikazu na kojem postoje komplementarni parovi ljudsko oko će zamjećivati prvenstveno tu komplementarnost dok će ostali elementi ostati nezamijećeni. Isto tako, zbog urođene potrebe za komplementarnom ravnotežom, promatrač će, ako u prikazu ne postoji takva ravnoteža, sam stvoriti privid komplementarnosti (tzv. simultani kontrast). Odnosno, ako na višebojnom prikazu dominiraju crveni tonovi, a nisu isto tako u pravilnom odnosu zastupljeni, njima komplementarni, zeleni tonovi, promatrač će sam stvoriti privid zelenog, i okolni tonovi će u promatračevu doživljaju poprimiti zelenkastu nijansu. Stoga se, kod uklapanja treće boje uz boje komplementarnog kontrasta mora uzeti u obzir da takvo uklapanje boja može dovesti do disharmonije. Johanes Itten bio je među prvima koji su pokušali definirati strategiju za uspješno kombiniranje boja, a kroz svoja istraživanja kreirao je sedam metodologija za koordinaciju boje s obzirom na njihova kontrastna svojstva. Kod boja je izrazito važno na konkretnom primjeru predstaviti problematiku i pojasniti ju, zbog toga smatram da mnogo ilustracija u ovom radu nije na odmet, jer one mogu zorno prikazati ono što je u priloženom tekstu opisano. Želim izbjeći tzv. suhoparnost teksta, jer ova tema zaista zahtjeva čak i mnogo veću primjenu ilustracija.
Dizajn tekstila; komplementarni kontrast; harmonija boja
nije evidentirano
engleski
Complemetary Contrast as Precondition of Colour Harmony in Multi - coloured Pattern
nije evidentirano
Textile design; complementary contrast; colour harmony
nije evidentirano
Podaci o izdanju
43
07.07.2011.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Tekstilno-tehnološki fakultet
Zagreb, Hrvatska