Elementi federalnog načela integracije Europske unije (CROSBI ID 46008)

Prilog u knjizi | stručni rad

Čepo, Dario Elementi federalnog načela integracije Europske unije // Primjena federalnog načela i pouke ustavne reforme 1971. / Smerdel, Branko (ur.). Zagreb: Centar za demokraciju i pravo Miko Tripalo ; Pravni fakultet Sveučilišta u Zagrebu, 2007. str. 219-231

Čepo, Dario

Elementi federalnog načela integracije Europske unije

Cilj je ovoga rada prikazati federalizam kao jedan od načina integrativnog procesa na razini Europske unije. Uz to želi se pokazati da je upravo federalno načelo ujedinjavanja država europskog kontinenta snažno poticano unutarnjim promjenama i reformama djelovanja europskih institucija, unatoč protivljenjima niza aktera. Želi se, također, pokazati da su dva uvjeta koja su značajnije potaknula federalno načelo integriranja proistekla upravo iz same Unije. Riječ je, prije svega, o uvođenju postupka glasovanja kvalificiranom većinom u Vijeću ministara, koje je dovelo do ukidanja konsenzualnog modela donošenja odluka u nizu relevantnih pitanja. Onemogućavanjem veto djelovanja državama članicama, došlo je do povećanja demokratskog vakuuma unutar Zajednice/Unije jer su nacionalni parlamenti, kao predstavnici građana, izgubili mogućnost nadzora smjera europskog razvitka, ali i utjecanja na proces donošenja odluka na europskoj razini, putem predstavnika izvršnih tijela vlasti koji su djelovali u Vijeću ministara. Opasnost od povećanja demokratskog deficita nagnala je predstavnike država članica na jačanje uloge koju u procesu europske integracije ima Europski parlament. Uz kvalificirano glasovanje, jačanje ovlasti Europskoga parlamenta drugi je uvjet koji je doveo do jačanja federalnog načela integriranja.

federalizam, Europska unija, integracija

The Elements of the Federalistic Approach to the Integration of the European Union

federalism, the European Union, integration