Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

Povezanost implicitnih i eksplicitnih mjera dječjih stavova (CROSBI ID 371866)

Ocjenski rad | magistarski rad (mr. sc. i mr. art.)

Tomašić, Jasmina Povezanost implicitnih i eksplicitnih mjera dječjih stavova / Krizmanić, Mirjana (mentor); Zagreb, Filozofski fakultet u Zagrebu, . 2010

Podaci o odgovornosti

Tomašić, Jasmina

Krizmanić, Mirjana

hrvatski

Povezanost implicitnih i eksplicitnih mjera dječjih stavova

Stav se definira kao psihološka tendencija izražena evaluacijom nekog objekta kao pozitivnog ili negativnog (Eagly i Chaiken, 1993). Kao reakcija na nedostatke izravnih, odnosno, eksplicitnih mjera stavova koje su prevladavale u ovom području od početka izučavanja stavova, zadnjih dvadesetak godina dolazi do razvoja tzv. implicitnih mjera stavova. Svoj temelj implicitne mjere pronalaze u činjenici da kognitivni procesi u osnovi stava ne moraju nužno biti svjesni i introspektivno dostupni vlasniku stava. Implicitnim mjerama stavova cilj je zahvatiti automatske evaluacije koje se pojavljuju pri pojavi nekog objekta stava a mogu biti bez potpune svjesnosti ili kontrole sudionika (Greenwald i Banaji, 1995). Jedna od najčešće korištenih mjera implicitnih stavova je Test implicitnih asocijacija (Implicit Association Test -IAT, Greenwald, McGhee i Schwartz, 1998). Iako se odnos implicitnih i eksplicitnih mjera stavova proučava od početka izučavanja implicitnih mjera stavova, dosadašnja istraživanja ne daju konzistentne rezultate o tom odnosu. Obzirom na općenito mali broj istraživanja implicitnih stavova na dječjem uzorku kao i činjenicu da kod nas još nije provedeno istraživanje stavova pomoću implicitnih mjera, definiran je i problem ovog istraživanja, a to je ispitati prirodu odnosa implicitnih i eksplicitnih stavova na uzorku učenika sedmih i osmih razreda osnovne škole osobito pod vidom razvojnih promjena. Kako bismo odgovorili na postavljeni problem ispitali smo: (1) Postoji li povezanost implicitnih i eksplicitnih mjera stavova za različite objekte stavova (kukci, stare osobe, Romi) ; (2) Postoje li razlike u utjecaju tendencije davanja socijalno poželjnih odgovora na implicitne i eksplicitne stavove ; (3) Postoje li razlike u implicitnim i eksplicitnim stavovima obzirom na spol ; (4) Razlikuju li se sudionici s obzirom na ostvareni kontakta (ili namjeru uspostavljanja kontakta) s različitim objektima stavova u implicitnim i eksplicitnim stavovima ; (5) Kako razvoj sudionika djeluje na implicitne i eksplicitne stavove. Istraživanje je provedeno na prigodnom uzorku od N=275 učenika sedmih razreda osnovne škole koji su u intervalu od godinu dana sudjelovali u istraživanju u dvije točke mjerenja. U skladu s hipotezom, pronašli smo različit odnos između implicitnih i eksplicitnih mjera stavova za različite objekte stavova. Nije pronađena povezanost između implicitne i eksplicitne mjere stava kada su se ispitivali stavovi prema starim osobama, a najviša razina povezanosti dobivena je kada su se ispitivali stavovi prema Romima. Što se tiče tendencije davanja socijalno poželjnih odgovora nije utvrđeno njeno djelovanje ni na implicitne niti na eksplicitne stavove kao ni na njihov odnos. Ni spol se nije pokazao kao faktor koji djeluje na različite mjere stavova. Suprotno hipotezi, ni kontakt se nije pokazao kao značajan faktor koji utječe na implicitne i eksplicitne stavove. Za razliku od implicitnih stavova koji se tijekom perioda od godinu dana nisu promijenili, eksplicitni stavovi, suprotno hipotezi, postali su negativniji.

implicitni stavovi ; eksplicitni stavovi ; djeca

nije evidentirano

engleski

The relationship of implicit and explicit measures of children's attitudes

nije evidentirano

implicit attitudes ; explicit attitudes ; children

nije evidentirano

Podaci o izdanju

108

23.01.2010.

obranjeno

Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj

Filozofski fakultet u Zagrebu

Zagreb

Povezanost rada

Psihologija