Izdavač: Večernji list
Godina: 2011
Stranica: 102
ISBN: 978-953-280-084-5
Ključne riječi: etnomuzikologija; klapsko pjevanje; glazbene tradicije Dalmacije; višeglasno pjevanje
( ethnomusicology; Dalmatian musical traditions; klapa singing; multipart singing )
Fenomen klapskog pjevanja kontinuirana je i relativno stara pojava na koju su upozorili istraživači i muzikolozi krajem 19 st (Kuba, Kuhač). Tradicija klapa i klapske pjesme kakvu danas poznajemo formira se sredinom 19. stoljeća u vrijeme kada su se profilirali hrvatski kulturni pa tako i glazbeni identiteti malih mediteranskih gradića na našoj obali i otocima posebice u Dalmaciji. Prepoznatljiv stil pjevanja, tradicija urbane Dalmacije, nastaje u vrijeme razvitka dalmatinskih gradova i mista pod utjecajem organizirane glazbene djelatnosti preporodnog razdoblja. To je vrijeme nastanka prvih organiziranih crkvenih i svjetovnih pjevačkih zborova ali i gradskih limenih glazbi (ostavština Napoleonova vremena) i tamburaških sastava i orkestara. Navedeni glazbeni fenomeni direktno su utjecali na stvaranje i popularizaciju višeglasnog, tradicijskog, urbanog pjevanja.U počecima ovaj način glazbenog komuniciranja bio isključivo muška tradicija. Radi se o manjim skupinama pjevača koje je uz prisno prijateljstvo, zajedničke poslovne i ine interese, vezala i ljubav prema pjesmi i zajedničkom muziciranju. Neformalna pjevačka druženja kroz prošlo stoljeće su se razvila u organiziranu glazbenu djelatnost, raširila diljem otočne, obalne i gorske Dalmacije, da bi danas postala prepoznatljivim glazbenim fenomenom gotovo u čitavoj Hrvatskoj. Glazbeno gledajući, radi se o stilu tradicijskog homofonog pjevanja koji je evoluirao od tipično tradicijskog oblika pjevanja (klapsko pjesma) i postojanja (klapa) do stručno postavljenog, organiziranog oblika pjevanja koje se u današnje vrijeme svojim načinom prezentacije više ubraja u stilove popularne nego tradicijske glazbe.
Kategorija: Strucna
Upisao u CROSBI: jcaleta@ief.hr (jcaleta@ief.hr), 27. Tra. 2012. u 14:40 sati