Autori: Ćaleta, Joško
Naslov: Ganga party ; Let iznad gangina gnizda iliti multimedijalno predstavljanje (ne)odbačene tradicije
( Ganga party: The Fly over ganga's nest or multipedial presentation of (non)rejected tradition )
Izvornik: Kazalište : časopis za kazališnu umjetnost (1332-3539) 39/40 (2009); 134-144
Ključne riječi: ganga; ojkanje; tradicijska glazba Dalmatinskog zaleđa
( ganga singing; ojkanje; singing; traditional music of Dalmatian Hinterland )
Ganga je polifono pjevanje na interval velike sekunde koje traje koliko i dah pjevača. Dio je stoljetnog sustava glazbovanja dalmatinskog zaleđa, jednog od posljednjih utočišta arhaičkog glazbenog razmišljanja. Izvan standarda zapadnoevropske tradicije, gangu laici doživljavaju kao grubo, primitivno, netemperirano pjevanje. Akademski obrazovani muzikolozi pak harmoničnu polifoniju tijesnih intervala opisuju kao "savršeni efekt zvučnog jedinstva". Na ovu se ugrađenu grešku zvuka, uveseljavajuću inverziju estetičke prosudbe gange, nadovezuju mračne kontroverze oko "političke nekorektnosti" njezinih opjevanih tema. Riječi gange oslobađaju ljudskost u njezinoj neutralnoj prirodi, onoliko "primitivnoj" koliko je nerazlučiva u danas prevladavajućim parametrima "sreće i straha". Kristalni stihovi u desetercu ne poznaju rimu, a često ni značenje u uobičajenom smislu. Njihova "poruka" je njihov kulturni kontekst, rezervat kamene prirode i "kamenih gena", obilježen otpadništvom, izgonom i otporom. Ni lijepa ni ružna, ni dobra ni zla, bilo da pjeva o seksu, bogu ili politici, ganga "grize". Uz "ritualno" ispijanje vina iz drvene čaše (bukare) koja kruži publikom, ganga party vodi se i eksperimentom ispitivanja "plesnosti" gange u suvremenoj glazbenoj obradi, kao i svodivosti filozofske smisaone raskoši na neuhvatljivu performativnost njezine skučene forme. "Pra-intervali" ljudskih glasova, minimalistička drskost smisla, ustupak engleskog prijevoda, "pogangovljeni" Wittgensteinovi fragmenti, domaće vino "homeopatski" popijeno iz zajedničke drvene čaše – nešto će od toga, ili sve zajedno, valjda udariti na vrata oceanskog osjećaja za kojeg kažu da ga svi dijelimo.
Projekt / tema: 189-1890666-0664
Kategorija: Ostalo
Etnologija i antropologija