Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

Skrivena javna potrošnja: sadašnjost i budućnost poreznih izdataka (CROSBI ID 9387)

Urednička knjiga | zbornik radova s konferencije | domaća recenzija

Skrivena javna potrošnja: sadašnjost i budućnost poreznih izdataka / Bratić, Vjekoslav ; Fabris, Martina (ur.) Zagreb: Institut za javne financije, 2012

Podaci o odgovornosti

Bratić, Vjekoslav ; Fabris, Martina

hrvatski

Skrivena javna potrošnja: sadašnjost i budućnost poreznih izdataka

U organizaciji Instituta za javne financije 10. veljače 2012. održana je znanstvena konferencija Skrivena javna potrošnja: budućnost poreznih izdataka, kojoj je bila svrha na znanstveno utemeljenim istraživanjima analizirati propuštene porezne prihode (olakšice, oslobođenja, poticaje i umanjenja poreza) u odabranim zemljama okruženja, ukazati na njihove pozitivne i negativne strane, te dati preporuke u cilju njihove optimizacije i pojednostavljenja. Te su točke detaljnije obrađene komparativnim prikazom sustava poreznih izdataka u Bosni i Hercegovini, Sloveniji, Hrvatskoj, te zemljama OECD-a i Europske unije, zatim analizom njihova utjecaja na porezne prihode, a posebna je pozornost dana specifičnim oblicima i pravnom okviru izdataka. Radove su na konferenciji prezentirali stručnjaci s Ekonomskog fakulteta iz Zagreba, Rijeke i Sarajeva, Pravnog fakulteta iz Rijeke i Zagreba, Ekonomskog instituta Zagreb, Hrvatske zajednice računovođa i financijskih djelatnika, Privredne banke Zagreb, Porezne uprave RH, Braovac poreznog savjetništva, Instituta za javne financije iz Zagreba, Fakulteta za menadžment u turizmu i ugostiteljstvu iz Opatije te Fakulteta za upravu iz Ljubljane. Na temelju pisanih priloga i prezentacija uočava se da: nije posve jasno potiču li porezni izdaci ili koče gospodarsku učinkovitost, postoje evidentne teškoće i razlike u njihovim usporedbama i ciljevima uvođenja te kako su poticaji slabo proračunski kontrolirani ; većina zemalja OECD-a kombinira poticaje i izravne subvencije za istraživanje i razvoj ; slovenski porezni izdaci u oporezivanju dohotka nisu veliki, ali su u oporezivanju dobiti u 2010. iznosili oko polovice prikupljenog poreza ; za kvalitetan izračun poreznih izdataka u BiH nedostaje kvalitetna i ažurna statistička podloga. U hrvatskom poreznom sustavu utječu na smanjenje horizontalne nejednakosti i pravednost u oporezivanju dohotka ; porezni izdaci namijenjeni slabije razvijenim područjima nisu ispunili svrhu svoga uvođenja ; zbog brojnih poreznih promjena i porezne nesigurnosti investitori Hrvatsku ne smatraju dobrom lokacijom za ulaganje ; poticaji smanjuju efektivnu stopu ispod zakonske stope poreza na dobit, ali su te koristi neravnomjerno raspoređene ; sustav oporezivanja dodane vrijednosti relativno je učinkovit ; uvođenje nekih olakšica za plaćanja socijalnih doprinosa nije bilo detaljno pripremljeno, a ciljevi manjkavi ; obveznici izražavaju veliko nepovjerenje prema poreznim vlastima ; postoji pravna zbrka u primjeni i nedorečenost oslobođenja u porezu na promet nekretnina. Naposljetku, na konferenciji se također zaključilo i kako je neophodno izbjegavati česte porezne promjene koje unose neizvjesnost i nestabilnost, dok uvođenje novih ili promjena postojećih izdataka mora imati točno određenu svrhu, realnu potrebu i usklađenost s ekonomskim i socijalnim ciljevima države. Eventualne nove oblike poreznih izdataka treba uvesti tek nakon detaljnih analiza i prezentacije javnosti, nužno ih je kontrolirati i sustavno ocjenjivati, bez ikakvih ustupaka u njihovoj provedbi, što često u mnogim zemljama, posebice u Hrvatskoj, nije bio slučaj. Preduvjet tome je kvalitetna i ažurna statistička baza. Za svaku je zemlju ključno imati dugoročno stabilan, predvidljiv, efikasan i transparentan sustav, orijentiran ka što pravednijem rasporedu poreznog tereta i blagostanju stanovnika, a porezni su izdaci često u suprotnosti s ovim postavkama. Zbog toga je nužno da pri uvođenju izdataka izvršna vlast jasno definira ciljeve i pretpostavljena očekivanja, uz uključenje javnosti, radi (pr)ocjene učinaka uspješnosti, te ih kontinuirano prati i analizira. Kao rezultat angažmana i truda stručnjaka nazočnih na konferenciji nastao je i ovaj Zbornik. Nadamo se da će raznovrsnost tema i radova prikazanih u njemu poslužiti znanstvenoj, stručnoj i široj javnosti za dobivanje uvida u problematiku poreznih izdataka u Hrvatskoj i zemljama okruženja, te biti poticaj u daljnjim istraživanjima ove izuzetno osjetljive teme. Svim sudionicima konferencije zahvaljujem na aktivnom sudjelovanju, trudu i angažmanu u promociji tema koje treba dalje razvijati i afirmirati u cilju osiguranja dugoročne stabilnosti i transparentnosti poreznih sustava analiziranih zemalja.

Porezni izdaci ; Hrvatska

nije evidentirano

engleski

Hidden public spending: the present and the future of tax expenditure

nije evidentirano

tax expenditurec ; Croatia

nije evidentirano

Podaci o izdanju

Zagreb: Institut za javne financije

2012.

978-953-6047-63-5

239

objavljeno

Povezanost rada

Ekonomija

Poveznice