Učinci roditeljskog odgojnog stila i kvalitete prijateljstva na dobrobit adolescenata (CROSBI ID 586847)

Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | domaća recenzija

Raboteg-Šarić, Zora ; Šakić, Marija Učinci roditeljskog odgojnog stila i kvalitete prijateljstva na dobrobit adolescenata // XVIII. Dani psihologije u Zadru - Sažeci radova / Penezić, Zvjezdan ; Ćubela Adorić, Vera ; Ombla, Jelena et al. (ur.). Zadar: Odjel za psihologiju Sveučilišta u Zadru, 2012. str. 133-133

Raboteg-Šarić, Zora ; Šakić, Marija

Učinci roditeljskog odgojnog stila i kvalitete prijateljstva na dobrobit adolescenata

Cilj ovog istraživanja bio je ispitati učinke percipiranog odgojnog stila majke i oca te kvalitete odnosa s bliskim prijateljem na samopoštovanje, zadovoljstvo životom i sreću, kao indikatore dobrobiti adolescenata. U istraživanju su sudjelovala 322 učenika prvog do četvrtog razreda srednjih škola (125 djevojaka i 197 mladića) iz dvoroditeljskih obitelji. Sudionici su popunjavali Rosenbergovu skalu samopoštovanja (Rosenberg, 1965), Skalu zadovoljstva životom za učenike (Huebner, 1991) i Skalu subjektivne sreće (Lyubomirsky i Lepper, 1994). Percipirani odgojni stil majke i oca (permisivni, autoritarni i autoritativni) mjeren je adaptiranim Upitnikom percipiranih stilova roditeljstva (McClun i Merrell, 1998), a kvaliteta odnosa s bliskim prijateljem Upitnikom kvalitete prijateljstva (Bukowski i sur., 1994). Rezultati multivarijatnih i univarijatnih analiza varijance pokazuju da majčin i očev odgojni stil te kvaliteta odnosa s bliskim prijateljem imaju značajan učinak na sva tri razmatrana indikatora dobrobiti adolescenata. Djeca autoritativnih majki zadovoljnija su svojim životom i sretnija nego djeca autoritarnih majki te imaju veće samopoštovanje nego djeca autoritarnih i permisivnih majki. Adolescenti koji percipiraju svoje očeve autoritativnima ili permisivnima imaju veće samopoštovanje, zadovoljniji su životom i sretniji od adolescenata koji svoje očeve doživljavaju autoritarnima. Nadalje, adolescenti koji imaju kvalitetnije odnose s bliskim prijateljem pokazuju više samopoštovanja, zadovoljniji su životom i sretniji od adolescenata čija su prijateljstva manje kvalitetna. Naposljetku, pokazalo se da je za osobnu sreću adolescenata koji imaju manje kvalitetan odnos s bliskim prijateljima, u usporedbi s onima koji imaju kvalitetnija bliska prijateljstva, važnije da njihova majka ima autoritativni odgojni stil. Dobiveni rezultati razmatraju se u kontekstu uloge roditelja i vršnjaka u poticanju pozitivnog razvoja u adolescenciji.

roditeljski odgojni stil; kvaliteta prijateljstva; samopoštovanje; zadovoljstvo životom; sreća

The effects of parenting styles and friendship quality on adolescent well-being

parenting style; friendship quality; self-esteem; life satisfaction; happiness