Zenitističke večernje i dadaističke provokacije, kao prvi hrvatski (teorijski) performansi (CROSBI ID 184835)
Prilog u časopisu | pregledni rad (znanstveni)
Podaci o odgovornosti
Marjanić, Suzana
hrvatski
Zenitističke večernje i dadaističke provokacije, kao prvi hrvatski (teorijski) performansi
S obzirom na to da se pojam performans (izvedbena vrsta koja uglavnom proizlazi iz vizualnih umjetnosti 60-ih godina 20. stoljeća) primjenjuje i retrospektivno, kao povijesna oznaka za umjetničke eksperimente u rasponu od futurističkih festivala, dadaističkoga kabareta, konstruktivističkih parakazališnih eksperimenata i nadrealističkih seansi ili rituala (usp. Goldberg 2003, Lehmann 2004, Šuvaković 2007), u tom poglavlju zenitističke večernje Marijana Mikca, koje je 1923. godine održavao u Sisku, Topuskom i Petrinji, te dadaističke provokacije (Dadaistička matineja, održana 20. kolovoza 1922. godine u osječkom kinu Royal) interpretiram kao prve hrvatske teorijske performanse. Osim toga, kako se i pojam akcija primjenjuje retrospektivno, dadaističke ulične akcije grupe gimnazijalaca Traveleri, u okviru kojih su skidanjem šešira pozdravljali konje, a ne dakle kočijaše, mogu se uzeti kao začeci akcionizma u našemu avangardnom kontekstu. Nadalje, njihovu dadaističku predstavu I oni će doći (16. prosinca 1922) iščitavam kao kazališnu predstavu s elementima performansa, odnosno hepeninga, s obzirom na izvedbenu strategiju prodora realnoga, gdje je jedan subverzivan element tog prodora činio i jedini ondašnji usamljeni zagrebački magarac.
zenitizam; dadaizam; performans
nije evidentirano
engleski
Zenithist evenings and Dadaist provocations as the first Croatian examples of (theoretical) performance art
nije evidentirano
Zenithism; Dadaism; performance art
nije evidentirano