Grad: Zagreb, Osijek
Godina: 2011
Raspon stranica:: 225-236
ISBN: 9789531541015
Ključne riječi: Branimir Donat, književna kritika
( Branimir Donat, literary criticism )
Riječ je o prikazu posljednje knjige Branimira Donata koju je pripremio za tisak neposredno prije vlastitoga nesretnoga "propadališta" (15. travnja 2010.) pod naslovom Od svjetla sufita do tame propadališta kao knjigu dramskostudijskih eseja. Naime, prema etičkoj poziciji B. Donata – njegovu osjećaju za nedovoljno priznate književnike kao i principijelna negacija svega onoga što je prenapuhano poput književnoga buhtla u okviru kompromisa i ugađanja književnoj čaršiji, a kako je to zamijetio Saša Vereš povodom Donatove knjige Drukčije (Zagreb, 1990.), rukopis knjige Od svjetla sufita do tame propadališta isto se tako zaustavlja i na nekim zaista zaboravljenim dramama – kao npr. dramama Antuna Bonifačića i Ante Cilige, koje je, podsjetimo, autor ove (za sada neobjavljene) knjige uključio i u knjigu Središte na rubu (Zagreb, 2007.). Izvlačeći tako iz zaborava neke naše dramske pisce, spisateljice kao i pojedine dramske tekstove, B. Donat ovom knjigom dramskostudijskih eseja kao da traži Krležinu strategiju prevrednovanja svih vrijednosti gdje bi iz zaborava konačno scenski oživjele neke u potpunosti zaboravljene drame, dramoleti kao npr. Pavlovićeva poetska opereta Pas Fidelio ili pak Ciligini Luđaci iz Pariza. Osim toga, i ovaj rukopis svjedoči o tome kako je B. Donat zadržao poziciju nezavisnoga kritičara, odnosno njegovim riječima: "Nisam nikad pripadao nikakvim klanovima, ali nisam ni usamljen. Ni s kim ne pijem niti kartam, a na izlete automobilom odlazim sa suprugom. Ne ponašam se u skladu s pravilima klape ; to često može biti mana, ali ja nisam takav." (Nacional, broj 471, 2004.)
Projekt / tema: 189-1890666-0664, 189-0000000-3626
Kategorija: Pregledni
Etnologija i antropologija