TRANSFERNE CIJENE U MEĐUNARODNOM POSLOVANJU (CROSBI ID 372602)
Ocjenski rad | magistarski rad (mr. sc. i mr. art.)
Podaci o odgovornosti
Zekan, Filip
Host, Alen
hrvatski
TRANSFERNE CIJENE U MEĐUNARODNOM POSLOVANJU
U globalizaciji informacija, tržišta kapitala, roba i usluga domaći proizvođači izvrgnuti su sve većoj konkurenciji inozemnih ponuđača na domaćim tržištima. Globalizacija tržišta, koju potiču velike međunarodne tvrtke i države s razvijenim gospodarstvom, omogućuje da se roba, koja može biti predmetom međunarodne trgovine sve više proizvodi tamo gdje je proizvodnja jeftinija i prodaje ondje gdje je moguće postići veći profit – na tržištima gdje postoji dovoljno kupovne moći važne za potražnju. Domaća su tržišta sve manje zaštićena i u pogledu izvrgnutosti konkurenciji, smanjuju se razlike između domaćih i inozemnih tržišta. U prilagođavanju promjenama proizvođači nastoje prodavati svoje proizvode i usluge na inozemnim tržištima i pritom držati pod nadzorom cjelokupni proces poslovanja (od proizvodnje do prodaje krajnjem kupcu), važan za osvajanje tog tržišta. S tim ciljem oni osnivaju posebna inozemna društva za prodaju svojih proizvoda i pritom trebaju sustav praćenja koji će biti podrška u upravljanju cjelokupnim procesom. Računovodstvo dio je toga sustava čija je zadaća osigurati informacije o zaradama svakog proizvoda na pojedinim tržištima, najprije planiranih zarada na temelju kojih će se odlučivati o budućim poslovnim aktivnostima, a potom i nadzor aktivnosti i analizu njihove učinkovitosti. Zbog odnosa dvaju povezanih društava, pogotovo što je jedno od njih u drugoj državi, postupak utvrđivanja i analiza zarade pojedinih proizvoda na tržištima su složeniji zbog transfernih cijena – cijena u trgovanju između povezanih društava. O njima ovise iskazani dobitci/gubitci u financijskim izvješćima obaju društava i zato su pod nadzorom poreznih vlasti jer se njima mogu prenositi dobitci iz jednog u drugo društvo i tako usmjeravati plaćanje poreza drugoj državi. Početkom tisućljeća multinacionalne su kompanije činile 25% svjetske trgovine i 25% svjetskog GNP. Isti trend nastavlja rasti pa tijekom posljednjeg desetljeća 2010. godine u svijetu dominira 500 multinacionalnih kompanija koje kontroliraju 90% svih svjetskih stranih ulaganja (FDI) i više od 50% trgovine. Više od 40% udjela na globalnom tržištu imaju multinacionalne kompanije sa sjedištem u SAD-u, kao što su: Coca-Cola, Gillette, Lucent, Boeing i General Electric. Povećanjem stupnja liberalizacije, međunarodnom gospodarskom sustavu olakšan je ulazak multinacionalnih kompanija u pojedina nacionalna gospodarstva čime se stvara okruženje pogodno za daljnja ulaganja. To je dovelo do uspostave globalne korporacije što pak rezultira većim udjelom trgovine unutar podružnica samih multinacionalnih kompanija. U prilog tome ide činjenica, da se jedna trećina od ukupne svjetske trgovine odvija unutar multinacionalnih kompanija. S obzirom na veličinu trgovine koja se ostvaruje unutar multinacionalnih kompanija, manipulacija transfernim cijenama dovodi do narušavanja ravnoteže u platnoj bilanci između zemlje izvoznice i uvoznice, a Smjernicama OECD-a o transfernim cijenama nastoji se regulirati načelo nepristrane transakcije.
transferne cijene; međunarodno poslovanje
nije evidentirano
engleski
Transfer Pricing in International Business
nije evidentirano
transfer pricing; international business
nije evidentirano
Podaci o izdanju
142
12.12.2011.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Ekonomski fakultet, Rijeka
Rijeka