Lost in new learning environments – found in information literacy education (CROSBI ID 185029)
Prilog u časopisu | prethodno priopćenje
Podaci o odgovornosti
Lasić-Lazić, Jadranka ; Špiranec, Sonja ; Banek Zorica, Mihaela
engleski
Lost in new learning environments – found in information literacy education
Suvremene ideje o učenju, koje zastupa konstruktivistička teorija obrazovanja, u svojim polazištima obuhvaćaju definiranje uloge informacijske pismenosti u obrazovnim sustavima jer informacijska pismenost pomaže učenicima i studentima u snalaženju, razumijevanju i kritičkom preispitivanju iznimno kompleksnih informacijskih prostora. Digitalno okruženje još je više naglasilo povezanost modaliteta ulaženja u interakciju s informacijom i učenja te naglasilo ulogu informacijske pismenosti u obrazovanju. U kontekstu povezivanja suvremenih polazišta obrazovanja i informacijske pismenosti, nameće se pitanje informacijske opismenjenosti internetske ili Google generacije, tj. njihovih obrazaca traženja i korištenja informacija u obrazovne svrhe. Pregršt literature upućuje na promjenu informacijskog ponašanja i medijskih navika ove skupine mladih ljudi. U radu će se prvo predstaviti koncept informacijske pismenosti, prikazati njegova povezanost sa suvremenim polazištima u obrazovanju te ga smjestiti u raspon „pismenosti 21. stoljeća“. Posebno će biti prikazan odnos medijske i informacijske pismenosti čije ukrštavanje predlažu istaknute institucije poput UNESCO-a. Cilj ovoga rada jest analizirati odabrana primarna istraživanja obrazaca informacijskog ponašanja mladih (učenika i studenata) radi upućivanja na poteškoće koje se, uslijed promjena u informacijskim interakcijama, pojavljuju u procesima učenja. Iako se pripadnicima novih generacija učenika pripisuju iznimne vještine korištenja novih tehnologija, rezultati istraživanja informacijskih i medijskih navika, interakcija i načina procesiranja informacija pokazuju da se radi o horizontalnim ili površnim interakcijama koje su usmjerene na kvantitetu podataka umjesto na njihovo kvalitetno tumačenje i kritičko razmatranje koji su, kao takvi, pretpostavka za dubinsko, smisleno i istinsko učenje. Uočene kritičke sastavnice informacijskog ponašanja, koje se izravno odražavaju i na kvalitetu procesa učenja, će se usporediti i povezati s kompetencijama koje se stječu postupcima informacijskog opismenjivanja. Matrica povezanosti pouzdan je i poticajan razlog sustavnome uvođenju informacijske pismenosti u obrazovanje.
information literacy; „21.st century literacies“; media literacy; educational systems; Google generation; information behaviour; media habits; research overview
nije evidentirano
nije evidentirano
nije evidentirano
nije evidentirano
nije evidentirano
nije evidentirano