Pregled bibliografske jedinice broj: 588699

Autori: Delić, Simona
Naslov: Casuistic Southern European Traditional Ballads about St Catherine of Alexandria : a Comparative Approach
Izvornik: Spiritual practices and economic realities : Feminist challanges / Renata Jambrešić Kirin, Sandra Prlenda (ur.). - Zagreb : Centar za ženske studije ; Institut za etnologiju i folkloristiku , 2011. 139-162 (ISBN: 978-953-6020-61-4).
Skup: Spiritual practices and economic realities : Feminist challanges
Mjesto i datum: Dubrovnik, Hrvatska, 25.-29.09.2009.
Ključne riječi: traditional ballad on St Catherine; European balladry; Croatian tradition
U tekstu se raspravlja o kazuističnoj prirodi tradicijske južnoeuropske balade o svetoj Katarini iz Aleksandrije, svetici intelektualki, čiji život i muku (passio) predaja locira u IV. stoljeće. Riječ je o pjesničkom žanru karakteristične transgresivne prirode koji pripada tzv. kanonskoj favoriziranoj tradiciji i koji je bio dio neslavne europske "globalizacijske" prošlosti (tradirane, primjerice, tijekom križarskih ratova), no koji se opire jednoznačnim tumačenjima. Ove balade čitatelju i slušatelju postavljaju vrlo proturječne zahtjeve identifikacije s likom s različitim ishodima u pojedinim ograncima europske baladne tradicije. U tom je smislu nemoguće izvući neka opća mjesta i predodžbe o svetoj Katarini, čak i unutar pojedine baladne tradicije. Naime, karakterizacija likova ovisi o pripovjedaču i o odabranom narativnom obrascu, kao i o gradnji zapleta. Poetički najuspješnije balade i romance su one koje nude uživljavanje u duhovni život svetice i poziv na spiritualizaciju. U nekim pak ograncima hispanske tradicije romance o svetoj Katarini kao da pozivaju na čitanje u širem društvenom kontekstu, raskrinkavajući ideologiziranost zapleta. Pritom i same zapadaju u paradokse karakteristične za žanr kazusa duplicirajući rasističke i "imperijalističke" vrijednosti koje su kao kazusi bile pozvane dokinuti. Poglavito se to odnosi na "pripitomljavanje" lika svetice koju se subverzivno koristi i za antiintelektualističku kritiku elitne kulture, iz koje su možda balade i potekle, kao prežitak mizogine, antisemitske i maurofobne tradicije u ženskoj kulturi pripovijedanja. Drugdje pak romance o svetoj Katarini, kao sastavnice dječjeg i ženskog folklora, spiritualiziraju lik svetice omogućujući kazivačima i slušateljima/ čitateljima uživljavanje u duhovni život svetice i familijariziranje sa svetičinom potencijalnom "virtualnom magijom".
Vrsta sudjelovanja: Pozvano
Vrsta prezentacije u zborniku: Ostalo
Projekt / tema: 189-1890666-0665
Izvorni jezik: ENG
Etnologija i antropologija
Upisao u CROSBI: simona@ief.hr (simona@ief.hr), 24. Srp. 2012. u 09:57 sati
Napomene:
Nakladnička cjelina: Biblioteka Feminizmi u transnacionalnoj perspektivi = Series Feminisms in a transnational perspectives ; knj. 3. ; u publikaciji je prezentirana kolekcija radova sa skupova The third and the forth postgraduate course held in IUC Dubrovnik in spring of 2009 and 2010.