Kvaliteta interakcije nastavnika i učenika na različitim razinama obrazovanja (CROSBI ID 373766)
Ocjenski rad | doktorska disertacija
Podaci o odgovornosti
Šimić Šašić, Slavica
Sorić, Izabela
hrvatski
Kvaliteta interakcije nastavnika i učenika na različitim razinama obrazovanja
Rezultati dosadašnjih istraživanja nedvojbeno ukazuju da je kvaliteta razredne interakcije povezana s ishodima učenja, odnosno da nastavnik svojim ponašanjem može potaknuti samoregulirano učenje kod učenika. Cilj provedenog istraživanja bio je utvrditi važnost kvalitete nastavničke interakcije, operacionalizirane u skladu s Modelom interpersonalnog ponašanja nastavnika (Wubbels i sur., 1985), u samoregulaciji učenja kod učenika na različitim razinama obrazovanja. Na uzorku učenika petih i sedmih razreda osnovne, te prvih i trećih razreda srednje škole, primijenjen je Upitnik nastavničke interakcije (Wubbels i sur., 1993) i Upitnik komponenti samoreguliranog učenja (Niemivirta, 1999). Učenici su procjenjivali ponašanja svog ''najgoreg'' i ''najboljeg'' nastavnika, te motivacijska vjerovanja i strategije učenja gradiva iz predmeta koje predaju ova dva nastavnika. Rezultati su pokazali da ''najgori'' nastavnik pokazuje represivan, a ''najbolji'' autoritativan tip interpersonalnog odnosa. Učenička percepcija kvalitete interakcije s (posebice ''najgorim'') nastavnikom se donekle mijenja ovisno o razini obrazovanja. Rezultati su također pokazali da su kvaliteta nastavničke interakcije i razina obrazovanja važni čimbenici samoreguliranog učenja. Kako interakcija s nastavnikom više doprinosi različitim komponentama samoreguliranog učenja, nego samom uspjehu (ocjeni) u predmetu koji predaje, te kako su pri tome ponašanja „najboljeg“ nastavnika jače povezana s komponentama samoreguliranog učenja nego ponašanja „najgoreg“ nastavnika, čini se da pozitivna interakcija s „najboljim“ nastavnikom jača učeničko samopoštovanje, vjerovanja o kontroli, akteru, te vrednovanje učenja, orijentaciju na učenje i dubinsko procesiranje. Ove komponente samoreguliranog učenja, posebice motivacijska vjerovanja najviše doprinose uspjehu u učenju. Iako je izravan doprinos nastavnika školskom uspjehu mali, neizravan doprinos, preko komponenti samoreguliranog učenja, je puno veći, što ukazuje na važnost njegove uloge u procesu poučavanje-učenje. Utvrđene su i neke specifičnosti u relacijama među mjerenim varijablama s obzirom na razinu obrazovanja.
kvaliteta interakcije nastavnik-učenik ; samoregulirano učenje ; školski uspjeh ; razina obrazovanja
nije evidentirano
engleski
The quality of interaction between teachers and students at different levels of education
nije evidentirano
teacher-student interaction ; self-regulated learning ; academic achevement ; level of education
nije evidentirano
Podaci o izdanju
180
10.02.2012.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Filozofski fakultet u Zagrebu
Zagreb