Načini utjecaja dječje književnosti i animiranog filma na oblikovanje stavova prema osobama s invaliditetom (CROSBI ID 589421)

Prilog sa skupa u zborniku | stručni rad | domaća recenzija

Osmančević Katkić, Lejla ; Salaj, Ivona Načini utjecaja dječje književnosti i animiranog filma na oblikovanje stavova prema osobama s invaliditetom // Međunarodna znanstveno-stručna konferencija Unapređenje kvalitete života djece i mladih : tematski zbornik / Vantić-Tanjić, Medina (ur.). Tuzla: Udruženje za podršku i kreativni razvoj djece i mladih ; Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Univerziteta u Tuzli, 2010. str. 333-341

Osmančević Katkić, Lejla ; Salaj, Ivona

Načini utjecaja dječje književnosti i animiranog filma na oblikovanje stavova prema osobama s invaliditetom

Ovaj će se rad usmjeriti na prepoznavanje čimbenika koji izravno ili neizravno utječu na oblikovanje stavova djece i mladih, kao posebno osjetljive društvene skupine, prema osobama s invaliditetom. Kontekstualni utjecaji na stavove djece i mladih mogu biti posredovani njihovom percepcijom i interpretacijom o tome koje i kakve socijalne norme reguliraju međugrupne odnose i ponašanja u zajednici u kojoj žive (Ojala i Nesdale, 2004., prema Biruški i Ajduković, 2008). Pregledom istraživanja uočeno je da djeca oblikuju stavove prema osobama s invaliditetom već od četvrte, odnosno pete godine života (Gerber, 1977. ; Jones i Sisk, 1970. ; Favazza i Odom, 1997.) te da su ti stavovi najčešće negativni i odbijajući (Yuker, 1988). Stoga ovaj rad, s aspekta studija invaliditeta, proučava dva medija (priču i animirani film) kao dječji referentni okvir za oblikovanje stavova prema osobama s invaliditetom. Priča je izabrana kao medij s kojim se djeca susreću od najranijih dana, a animirani film kao medij današnjice koji ima značajnu ulogu pri posredovanju društveno poželjnih modela življenja/ponašanja. Književnost i film važni su nosioci predrasuda i diskriminatornog jezika i percepcije osoba s invaliditetom jer se takav jezik i slike ugrađujući u dječju svakodnevnicu standardiziraju dodatno pojačavajući sterotipe. Znanstvena praksa pokazuje da se stavovi djece i mladih prema osobama s invaliditetom mogu mijenjati i kroz neizravno iskustvo te je svrha ovoga rada u pružanju smjernica za stvaranje inkluzivne književnosti i animiranih filmova jer su ti mediji upravo zaštitini čimbenici/faktori za razvojni put djeteta.

invaliditet ; stavovi ; inkluzivni mediji ;

Influence of children's literature and animated film on the formation of attitudes towards persons with disabilities

disability ; attitudes ; inclusive media