Provjera razvojnog modela subjektivne grupne dinamike u situaciji percipirane prijetnje kod grupa različitog statusa (CROSBI ID 373963)

Tomašić, Jasmina Provjera razvojnog modela subjektivne grupne dinamike u situaciji percipirane prijetnje kod grupa različitog statusa / Čorkalo Biruški, Dinka (mentor); Zagreb, Filozofski fakultet u Zagrebu, . 2012

Tomašić, Jasmina

Čorkalo Biruški, Dinka

Provjera razvojnog modela subjektivne grupne dinamike u situaciji percipirane prijetnje kod grupa različitog statusa

Prema razvojnom modelu subjektivne grupne dinamike za razumijevanje međugrupnih odnosa, osim evaluacija cijelih grupa važno je proučavati i način na koji se procjenjuju pojedinci, koji su manje ili više tipični pripadnici grupa. Navedeni model pretpostavlja dinamički odnos između evaluacija cijelih grupa i evaluacija pojedinaca. S obzirom na važnost različitih kontekstualnih faktora na međugrupne odnose, cilj rada bio je prevladati nedostatke ranijih provjera ovog modela, uzimajući u obzir prijetnju i status grupe kao važne kontekstualne čimbenike međugrupnih odnosa, te ispitati njihov utjecaj na dinamički odnos evaluacije grupa i pojedinaca, pripadnika tih grupa. U istraživanju su sudjelovali učenici 6. i 8. razreda osnovne škole te 2. razreda srednje škole (N=453) koji su po slučaju raspodijeljeni u jednu od četiri eksperimentalne situacije: 2 status (manjina/većina) x 2 prijetnja (manja/veća). Nakon provedene statističke obrade pronađeni su očekivani međuodnosi evaluacija pojedinačnih članova grupa i grupa u cjelini pri čemu se identifikacija s vlastitom grupom pokazala kao značajnim moderator ispitivanih varijabli. Nezavisna varijabla prijetnje vanjske grupe djelovala je samo na međugrupnu pristranost na način da su sudionici u situaciji više prijetnje pokazivali i više razine pristranosti prema vanjskoj grupi u cjelini, dok djelovanje prijetnje na pojedinačne evaluacije nije pronađena. Nadalje, djelovanje statusa grupa nije utvrđeno. Premda su pretpostavke modela samo djelomično potvrđene ovo istraživanje produbljuje dosadašnje spoznaje o složenim odnosima međugrupne prijetnje, socijalnih normi i grupnog statusa kad se radi o odnosima unutar i između grupa

međugrupna pristranost; diferencijalna evaluacija; diferencijalno uključivanje; prijetnja; status

Validation of developmental model of subjective group dynamics in the situation of perceived threat of different status groups

intergroup bias; differential evaluation; differential inclusion; threat; group status