Tragovi restauratorskih radionica 19. stoljeća na slikama iz zbirke talijanskog slikarstva Strossmayerove galerije starih majstora (CROSBI ID 590394)

Dulibić, Ljerka Tragovi restauratorskih radionica 19. stoljeća na slikama iz zbirke talijanskog slikarstva Strossmayerove galerije starih majstora. 2012

Dulibić, Ljerka

Tragovi restauratorskih radionica 19. stoljeća na slikama iz zbirke talijanskog slikarstva Strossmayerove galerije starih majstora

Zbirka talijanskoga slikarstva Strossmayerove galerije starih majstora određujuće se sastoji upravo od djela tzv. "radioničke produkcije". Riječ je o slikama različitih autora (i/ili njihovih pomoćnika odnosno suradnika) smještenima na virtualne kružnice koje povijest umjetnosti ocrtava oko autentičnih autografa. Specifične sklopove problema koji proizlaze iz takvih djela te suvremenije metodološke smjernice kojima je potrebno pristupiti njihovome rješavanju bilo je moguće sagledati na primjeru nekoliko slika iz 15. stoljeća vezanih uz ime Francesca Pesellina. To je učinjeno na Danima Cvita Fiskovića 2003. godine, kada su se na tim oglednim primjerima razmotrili problemi atribucije i radioničke produkcije (Lj. Dulibić, Slike vezane uz Francesca Pesellina u zbirci Strossmayerove galerije starih majstora: problemi atribucije i radioničke produkcije, Renesansa i renesanse u umjetnosti Hrvatske. Zbornik Dana Cvita Fiskovića II, str. 79-88). Ovom prilikom, nakon gotovo jednoga desetljeća unutar kojega su učinjeni dodatni istraživački napori, prezentirale su se daljnje specifičnosti toga i njemu srodnoga "radioničkog" materijal iz zbirke Strossmayerove galerije. Ukazalo se na nove mogućnosti razmatranja takve građe na koje upućuju s jedne strane novi rezultati arhivskih istraživanja, a s druge strane restauratorsko- konzervatorskih istraživanja. Objedinjenjem novih saznanja i indicija otvaraju se novi interpretativni zadaci koji se oslanjaju na složenu i istraživački tek načetu problematiku talijanskih restauratorskih radionica u drugoj polovini 19. stoljeća u okviru kojih su umjetnine bile pripremane za svoj daljnji opstanak na tržištu odnosno "nalaženje" novih vlasnika među sakupljačima kakvima pripada i biskup Josip Juraj Strossmayer.

Strossmayerova galerija starih majstora; talijansko slikarstvo 15.-16. st.; restauratorski zahvati 19. st.; Achille Scaccioni; Oreste Cambi

Traces of the 19th century restorations on the Italian paintings in the Strossmayer Gallery of Old Masters

Strossmayer Gallery of Old Masters; Italian Painting 15th-16th C.; 19th C restoration; Achille Scaccioni; Oreste Cambi