Analiza uroda i modifikacija zrna ječma tijekom slađenja sorti ozimog i jarog sezonalnog tipa u uvjetima uzgoja Republike Hrvatske (CROSBI ID 590608)

Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | domaća recenzija

Lalić, Alojzije ; Šimić Gordana ; Abičić, Ivan ; Kovačević, Josip ; Novoselović, Dario Analiza uroda i modifikacija zrna ječma tijekom slađenja sorti ozimog i jarog sezonalnog tipa u uvjetima uzgoja Republike Hrvatske // Hrvatsko oplemenjivanje bilja, sjemenarstvo i rasadničarstvo i europske integracije / Matotan, Zdravko ; Haramija, Josip (ur.). Zagreb: Hrvatsko agronomsko društvo, 2012. str. 37-38

Lalić, Alojzije ; Šimić Gordana ; Abičić, Ivan ; Kovačević, Josip ; Novoselović, Dario

Analiza uroda i modifikacija zrna ječma tijekom slađenja sorti ozimog i jarog sezonalnog tipa u uvjetima uzgoja Republike Hrvatske

U oplemenjivanju ječma sposobnost razgradnje zrna ječma, te parametri razgrađenosti slada predstavljaju značajne kriterije u vrednovanju i selekciji ječma na pivarsku kakvoću. Trend u modifikaciji zrna ječma tijekom slađenja usmjeren je k postizavanju optimalnog stupnja modifikacije. Kramer-Georg i sur., (2001) ukazuju na enzime za razgradnju škroba, prisutne u zrnu ječma, kao važan kriterij u oplemenjivanju ječma zbog svoje značajne uloge u postizanju dobre sladarske kakvoće. Istraživanje je provedeno na lokacijama Selekcijsko polje Poljoprivrednog instituta u Osijeku U pokusima od 2004 do 2011. godine na Selekcijskom polju Poljoprivrednog instituta u Osijeku istraživano je 6 sorti ozimog ječma i 6 sorti jarog ječma. Pokus je postavljen u tri ponavljanja. Veličina osnovne parcelice iznosila je 7, 56 m2. Mikroslađenje i analiza slada provedeni su na Research Institute of Brewing and Malting, PLC, Malting Institute Brno /2004.-2007.), Republika Češka. Švedska) laboratoriju sladare Bortmalt u Antwerpenu (2004.-2009), te na Poljoprivrednom institutu Osijek (2009.-2011). Analize slada provedene su tijekom razdoblja od 2004 do 2011. godine, na prosječnom uzorku. Analiziran je urod zrna, hektolitarska masa zrna, sadržaj proteina (PC), sadržaj škroba (SC), te kakvoća slada parametrima sadržaja ekstrakta fine meljave (EF), razlike sadržaja ekstrakta između fine i grube meljave (DEF), viskoznosti sladovine (VIS), friabilnosti (FRI), Kolbachovog indeksa (KI), dijastatske snage (DWP). U provedenim istraživanjima ustanovljene su značajne reakcije sorti ječma ozimog i jarog sezonalnog tipa, kao i specifične interakcije sorti na okolišne uvjete proizvodnje u urodu zrna i pokazateljima modifikacije zrna ječma u slad. U istraživanjima je ustanovljen značajno viši urod zrna kod sorti ječma ozimog sezonalnog tipa ječma u odnosu na ispitivane sorte ječma jarog sezonalnog tipa. Ukupno, sorte ozimog i jarog ječma su imale u prosjeku viši od optimalnog sadržaj bjelančevina (iznad 11, 5%) u zrnu, a sadržaj bjelančevina značajno je ovisio od godine proizvodnje. Ukupno, sorte ječma jarog sezonalnog tipa u odnosu na sorte ječma ozimog sezonalnog tipa pokazuju bolje parametre modifikacije zrna ječma u slad, uz tendenciju višeg sadržaja ekstrakata, niže razlike ekstrakata fine i grube meljave slada, višeg friabiliteta, nižeg viskoziteta slada, povoljnijeg Kolbach indeksa.

ječam; sorta; sezonalni tip; modifikacije zrna

Analysis of barley grain yield and grain modification during malting process of winter and spring types under growing conditions of the Republic of Croatia

barley; variety; seasonal type; grain modification