Bezvremenska sloboda duha Luke Paljetka (CROSBI ID 186947)

Kos-Lajtman, Andrijana Bezvremenska sloboda duha Luke Paljetka // Književnost i dijete, 1 (2012), 1-2; 40-50

Kos-Lajtman, Andrijana

Bezvremenska sloboda duha Luke Paljetka

U radu se razlaže i analizira dječjeknjiževni opus Luke Paljetka presjekom kroz sva tri genološka polja – poezije, proze i drame. Najviše pozornosti pridaje se pjesničkoj zbirci Miševi i mačke naglavače (1973) sagledavajući je kao svojevrsnu paradigmu Paljetkove autorske dječjeknjiževne poetike, ali i kao knjigu koja je bitno determinirala autorovu poziciju u okviru suvremene hrvatske dječje književnosti. U navedenoj zbirci, a onda i u ostalim dječjim tekstovima, Paljetak prije svega prezentira slobodu autorskog književnog govora ali i osobnu slobodu pojedinca kao temeljni svjetonazorski okvir u kojem se predočavaju svi njegovi likovi. Većina autorovih dječjih pjesama, priča ili drama svojevrsna je apoteoza individualnosti svakoga bića, a time i prezentacija one druge, neočekivane dimenzije svijeta. Iskliznuće iz konvencija na višestrukim diskurzivnim razinama stoga je uvijek sržni dio ove poetike, omogućen temeljnim modusom ludičkog postmodernističkog pripovijedanja. Takvo pripovijedanje, prije svega, usmjereno je prevrednovanjima ključnih mjesta tradicionalne dječje književnosti, osobito bajke i dječje poezije, ali i svjetonazora uopće. Najčešće narativne strategije u ovoj poetici utemeljene su stoga u postupcima stalnih iznevjeravanja očekivanja, postizanju pripovjednih disonantnosti, intertekstualnoj dimenziji ispripovijedanog te u ironiji, parodiji i nonsensu. Dekonstruirajući tradiciju, Paljetak redovito konstruira tekstualnost ‘jednostavne složenosti’ u kojoj uspijeva prevladati rodovske, žanrovske i druge granice, prezentirajući intelektualnu i duhovnu otvorenost kao temeljno svojstvo svog autorskog svjetonazora.

Luko Paljetak; dječja književnost; Paljetkov opus; postmodernizam; prevrednovanje konvencija; ludizam

The timeless freedom of spirit of Luko Paljetak

Luko Paljetak; children's literature; opus of Paljetak; postmodernism; reevaluation of conventions; ludism