Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Prikaz obitelji u školskim udžbenicima za niže razrede osnovne škole (CROSBI ID 374905)

Ocjenski rad | diplomski rad

Obućina, Maja Prikaz obitelji u školskim udžbenicima za niže razrede osnovne škole / prof.dr.sc. Jasminka Zloković (mentor); Rijeka, Filozofski fakultet u Rijeci, . 2012

Podaci o odgovornosti

Obućina, Maja

prof.dr.sc. Jasminka Zloković

hrvatski

Prikaz obitelji u školskim udžbenicima za niže razrede osnovne škole

Obitelj je prva zajednica s kojom se susrećemo i u kojoj učimo, ona nas razvija u mlade ljude i prema tome ima izuzetno važnu ulogu. U zdravoj funkcionalnoj obitelji temelj je stabilan bračni odnos kojeg karakteriziraju predanost, odanost, ljubav, uzajamnost i brižnost. (Štakelar, 2010). Obitelj je svoje uloge mijenjala kroz povijest. Neke od temeljnih promjena su se dogodile u veličini i strukturi obitelji, odgojnom stilu i funkciji, socijalizaciji djece i njihovom slobodnom vremenu te u brizi za ekonomsku sigurnost (Rosić, Zloković, 2002). U današnjem globalizacijskom svijetu sve teče ubrzano što je utjecalo i na obitelj. Sve manje imamo vremena jedni za druge, sve je veći broj razvoda i različitih vrsta obitelji što je utjecalo na uloge i odgovornosti unutar obitelji. Cilj rada jest ispitati i ukazati na sliku obitelji koja se prikazuje u školskim udžbenicima te time ukazati na moguće utjecanje na stvaranje slike djeteta o obiteljima, obiteljskim odnosima, ulogama i funkcioniranju. Analizom udžbenika ispitali smo da li je polazna pretpostavka, da su u udžbenicima najzastupljenije tradicionalne obitelji s tradicionalnim podjelama uloga, točna. U radu se analiziraju udžbenici za niže razrede osnovne škole Hrvatskog jezika i Prirode i društva koji se u najvećem broju koriste u školama na području grada Rijeke. Pristup u analizi podataka preuzeli smo iz članka Mlinarević, Peko, Munjiza, Slika obitelji u udžbenicima Hrvatskog jezika i književnosti za mlađu dob, (2007). U svim udžbenicima Hrvatskog jezika obitelji je posvećena velika pozornost. Naglasak se stavlja na heteroseksualne veze u kojima su djeca biološki povezana s roditeljima. Naglašava se važnost djedova i baka u životu obitelji. Majka je prikazana kao nositelj kućanskih poslova i brige za djecu. U udžbenicima Prirode i društva obiteljska tematika je raznoliko zastupljena, u udžbenicima prvog i drugog razreda dvije cjeline su posvećene obitelji, u udžbeniku za treći razred samo jedan tekst, dok u udžbeniku za četvrti razred nema obiteljske tematike. Istaknuli bismo razliku u prikazu obitelji između udžbenika Hrvatskoj jezika i Prirode i društva. U udžbenicima Hrvatskoj jezika još uvijek prevladava tradicionalna slika obitelji (samo u jednome tekstu je spomenut samohrani roditelj), dok se slika obitelji u udžbenicima Prirode i društva prilagođava stvarnim društvenim uvjetima na način da se spominju jednoroditeljske obitelji i usvojenje u pozitivnom kontekstu te su otac i majka prikazani kao zajednički nositelji kućanskih poslova i brige za djecu. Kako bismo prikazali širu sliku obitelji u udžbenicima Hrvatskog jezika za niže razrede osnovne škole rezultate analize usporedili smo s rezultatima istraživanja Mlinarević, Peko, Munjiza (2007). Usporedba rezultata analize ova dva rada pokazuje slične karakteristike: U udžbenicima su prikazane potpune tradicionalne i proširene obitelji s tradicionalnim podjelama uloga. Jedinu veću razliku naveli bismo u podzastupljenosti prikaza nepotpune obitelji u ovome radu. Obitelj je zauzela važnu ulogu u udžbenicima, no slika obitelji ne ocrtava realnu sliku današnje stvarnosti. Iako su udžbenici Prirode i društva za prva dva razreda izuzetak jer prikazuju suvremenu obitelj, sumirajući sve rezultate postavljena hipoteza (U udžbenicima Hrvatskog jezika i udžbenicima Prirode i društva za niže razrede najzastupljenije su tradicionalne obitelji s tradicionalnom podjelom uloga.) je potvrđena.

obitelj; promjene u obitelji; slika obitelji u školskim udžbenicima

The family is a fundamental social community which has an important role in the lifes of individuals. As well as the community. A stabile marriage relationship which is characterized by the loyality, love, solidarity and care is the base for a helathy functioning of a family. The communication is free, emotions are expresed freely and disagreements are resolved by compacts (Štakelar, 2010). The family has changed it's role during various historical periods. Some of the changes have happend in the size and the structure of the family, some in the educational stlye and function, some in the socialisation of the children, family leisure time and concern for economic security (Rosić, Zloković, 2002). In todays global world, everything is happening very fast. This has a great influence on the family as a community. People have less time for each other, the number of divorces increase daily, different types of family types are appearing and all these features have an influence on the role of the family and family responsabilities. The goal of this thesis is to indicate the picture of the family, which is present in the school books and to funnel the possible image of the family functi

engleski

A family study in textbooks for lower grades of elementary school

nije evidentirano

family; family changes; picture of the family in the school books.

nije evidentirano

Podaci o izdanju

96

19.09.2012.

obranjeno

Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj

Filozofski fakultet u Rijeci

Rijeka

Povezanost rada

Pedagogija