Naslov: U dvojništvu: glumac i kinički lažac
( In the Backyard: Actor and Kynic Liar )
Izvornik: Frakcija (magazin za izvedbene umjetnosti) (1331-0100) - (1999), 10-11; 6-15
Vrsta rada: prethodno priopćenje
Ključne riječi: Vilim Matula; Münchhausen; glumac i kinički lažac
( Vilim Matula; Münchhausen; actor and kynic liar )
Tekst propituje kazališnu predstavu "Münchhausen" tragom revije Sloterdijkovih raskrinkavanja ciničkoga uma kao vladajuće prosvijećene krive svijesti a kojom se otvara tabor ciničke i kiničke laži. Kazališni Münchhausen pobornik je kiničke laži a time i kiničke isitine jer istina je ipak i usprkos svemu dosadna. Razotkriva da u geopolitici i njenoj opsjednutosti geostrategijskim točkama (madeži stare Geje) ne postoji jedna Istina, već više Istina (pironizam) koje se gube u samopotvrdi kolektivnih subjektivnosti. Izvedba jednoga glumca odvija se u prostornom planu mašte. Nadlažac i nadpripovjedač (Vilim) Münchhausen inducira najnevjerojanije iskrenje mašte: montaža glumačke atrakcije magnetizira eksploziju montaže gledaočeve mašte. Glumac nad glumcima (hypokrites - lažljivac) Vilim Münchhausen ostvaruje svoju glumačku atrakciju likom lažova nad lažovima a koji sebe nastoji povijesno projicirati kao junaka nad junacima. I glumca i Münchhausena kao da je Bog stvorio da laau! Nakon suočavanja poezije i ludila u okviru platonovske teze o inspiriranom ludilu, Münchhausen ostvaruje suočavanje Umjetnosti i Laži. Glumac i lažac osvjetljuju Istinu narodne izreke o laži i paralaži: Münchhausen kao nadlažac kreativne dramatike svojim lagarijima, koje su pričane u okolnostima svakodnevice (dakle/ stoga/ zato i običnoga i vjerojatno stoga i dosadnoga), ulazi u sferu Umjetnosti (Lagarija). Vlastitim lagarijama sigurno je povjerovao. Glumac je paralaža Umjetnosti (Lagarija) koju istinito glumi (proživljava) na daskama koje (mu) život znače. Minhauzenovski glumac je dvostruka paralaža: istinitoj glumi Umjetnosti (Lagarija) pridodan je i glumački zadatak multipliciranja izvođačkih razina na entu glumstvenu potenciju. Kao cabotin glumstvene laži minhauzenovski glumac doista može igrati samoga sebe. Istina šokira, a laž uveseljava - a sama maska Laži omogućuje izgovaranje Kiničke Istine o Cinizmu koji je oko nas.
Projekt / tema: 01890103
Kategorija: Stručni
Etnologija i antropologija