Utjecaj prozodijskih obilježja na jezičnu obradu djece s posebnim jezičnim teškoćama (CROSBI ID 375440)
Ocjenski rad | diplomski rad
Podaci o odgovornosti
Milčić, Iva
Kuvač Kraljević, Jelena
Palmović, Marijan
hrvatski
Utjecaj prozodijskih obilježja na jezičnu obradu djece s posebnim jezičnim teškoćama
Unatoč brojnim istraživanjima posebnih jezičnih teškoća (nadalje PJT), sam uzrok ovoga razvojnog poremećaja još uvijek je nepoznat. Cilj ovoga rada bio je istražiti utječu li prozodijska obilježja leksičkog naglasaka hrvatskoga jezika na jezičnu obradu djece s posebnim jezičnim teškoćama kako je to pretpostavljeno Površinskom hipotezom L.B. Leonarda iz 1989. godine. Upitali smo se razlikuju li se vrijeme reakcije i točnost odgovora na zadacima razlikovanja jednine i množine glagola između skupina djece s PJT-om i urednog jezičnog razvoja (nadalje UJR) ovisno o prozodijskim obilježjima - mjestu, trajanju i tonu naglaska. Za potrebe samoga ispitivanja osmišljena je lista glagola u prezentu jednine i množine, uklopljenih u sintagme te su snimljene fotografije radnji. Za provedbu eksperimenta korišten je računalni program E-prime 2.0 kojim su zabilježene zavisne varijable ovoga eksperimenta: točnost i brzina reakcije. Uzorak ispitanika sačinjavalo je dvadesetero djece s PJT-om te dvadesetero njihovih vršnjaka UJR. Rezultati su pokazali da djeca s PJT-om ostvaruju statistički značajno lošije rezultate na zadacima prepoznavanja jednine i množine prezenta glagola, te pri izvršavanju ovih zadataka imaju statistički značajno dulje vrijeme reakcije od njihovih parova UJR. S druge strane, niti jedna od pothipoteza koje su nosioci varijabli prozodijskih obilježja u ovome se radu nije potvrdila. Međutim, imajući u vidu ograničenja ovakvih manjih pilot istraživanja, ogradili smo se od donošenja većih zaključka o valjanosti Površinske hipoteze u hrvatskome jeziku.
posebne jezične teškoće; uzrok; Površinska hipoteza; prozodija; prozodijska obilježja
nije evidentirano
engleski
The influence of prosodic features on language processing in children with specific language impairment
nije evidentirano
specific language impairments; cause; Surface hypothesis; prosody; prosodic features
nije evidentirano
Podaci o izdanju
47
22.10.2012.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet
Zagreb