crta
Hrvatska znanstvena Sekcija img
bibliografija
3 gif
 Naslovna
 O projektu
 FAQ
 Kontakt
4 gif
Pregledavanje radova
Jednostavno pretraživanje
Napredno pretraživanje
Skupni podaci
Upis novih radova
Upute
Ispravci prijavljenih radova
Ostale bibliografije
Slični projekti
 Bibliografske baze podataka

Pregled bibliografske jedinice broj: 60289

Časopis

Autori: Marjanić, Suzana
Naslov: Tragom (i razlikom) Nodilove eufemizacije (zmije i) zmaja
( Tracing (and differentiating) Nodilo’s euphemisation of (the serpent and) the dragon )
Izvornik: Otium. Časopis za povijest svakodnevice (1330-2485) - (1998), 5-6; 82-95
Vrsta rada: članak
Ključne riječi: Natko Nodilo; zmaj; aždaja
( Natko Nodilo; dragon; azhdaya )
Sažetak:
Pronalazeći u "Rgvedi" kao jednu od slika za Agnija zmiju/zmaja, Natko Nodilo oblikuje eufemizaciju njihova simbolizma i njihovu mitsko-kozmičkom djelovanju suprotstavlja akvatičku proždrljivost i mračni simbolizam Ahija/aždaje, "grdne zmijurine". Propitujući ucjepljivanje historije u postojeći mit - problematiku mito-historije, Nodilo iščitava da (povijesni psihemi) Janko Sibinjanin (János Hunyadi) i Banović Sekula (János Székely) transponirani kao epske narativne figure (usmenom) epskom narativnom strategijom ipak ulaze u proces mitomorfizma (uokviravanje historije u već postojeći mit) kojim im se pridaju u usmenoknjiževnim epskim pjesmama atributi Zmaja/Ognja: (stari) Janko kao figuracija staroga Ognja i (mladi) Sekula kao figuracija mladoga, noćnog Ognja. Sekulina zoometamorfoza u zmaja šestokril(n)a/ljutu zmiju krilaticu (antropomorfni zmaj/ zmajeviti junak) u agonu s Muratom II. (soko sivi) očituje smrt mladoga Ognja od strijele (staroga Ognja) Janka Sibinjanina. Ostajući u jednostranom mitologizmu, Nodilo će Sekulinu smrt protumačiti "hermeneutičkim" mitemom "Oganj od sebe se ragja i sam sobom umire". I dok će Nodilo na primjeru obilježja vučja šapa Zmaja Ognjenog Vuka (Vuk Grgurović) označiti njegovo niktomorfno djelovanje (vjerovanje u snagu mladoga noćnog zmaja) - jer djelovanje Zmaja Ognjenoga Vuka odvija se u kronotopu noći, Roman Jakobson na primjeru epskih pjesama o Zmaju Ognjenom Vuku iščitava preradu drevnog slavenskog mita o princu- vukodlaku s atributom zoomorfizma onaj koji ima vukodlačku prirodu. Nodilovo iščitavanje zmajeva cikličkog simbolizma u agrolunarnim promjenama (rodljivi zmaj: zmaj kao zemljoradnički zaštitnik) eufemizira animalnost i morfologiju saurohtonog palmipeda, a opravdava je binarnom opozicijom: zmaj (zmija)/Agni - aždaja/ Ahi.
Projekt / tema: 01890103
Izvorni jezik: HRV
Current Contents: NE
Citation Index: NE
Kategorija: Stručni
Znanstvena područja:
Etnologija i antropologija
Tiskani medij: da
Google Scholar: Tragom (i razlikom) Nodilove eufemizacije (zmije i) zmaja



  Verzija za printanje   za tiskati


upomoc
foot_4