Open Access in Croatia and trends in scholarly publishing development (CROSBI ID 592728)

Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa

Stojanovski, Jadranka Open Access in Croatia and trends in scholarly publishing development // Open Access - otvoreni pristup znanstvenim informacijama. 2012

Stojanovski, Jadranka

Open Access in Croatia and trends in scholarly publishing development

Jedna od prednosti otvorenog pristupa je povećanje vidljivosti znanstvene publicistike, što je od posebnog značaja za male zemlje kao što je Hrvatska. U pet godina postojanja, repozitorij hrvatskih znanstvenih i stručnih časopisa HRČAK uspješno je okupio 270 časopisa s gotovo 80.000 radova dostupnih s cjelovitim tekstom globalnoj znanstvenoj zajednici. HRČAK hrvatskim izdavačima nudi platformu za objavljivanje digitalne inačice njihovih časopisa, osigurava bolju vidljivost za časopise koji samostalno objavljuju e-časopise, unaprjeđuje suradnju među uredništvima časopisa, promovira uvođenje standarda i potiče kvalitetu procesa izdavanja časopisa te utječe na značajnije uključivanje hrvatskih časopisa u popularne indeksne publikacije kao što su Google Scholar (Google), Web of Science (Thomson Reuters), Scopus (Elsevier) i EBSCO osiguravajući uvid u prepoznavanje i utjecaj radova objavljenih u hrvatskim časopisima. Uloga koju HRČAK ima unutar pokreta otvorenog pristupa sve je veća, a HRČAK je primjer dobre prakse za mnoge zemlje koje se suočavaju s izazovima uvođenja bitnijih promjena u postojeći sustav znanstvenog izdavaštva, čiji razvoj (ili stagnaciju?) diktiraju velike komercijalne izdavačke kuće. Malo je koje područje rada i djelovanja ostalo neokrznuto promjenama koje donose nove tehnologije, kao što je to sustav znanstvenog izdavaštva, a brojne inicijative, među kojima je najznačajniji pokret ovorenog pristupa znanstvenim informacijama, nastoje potaknuti promjene i osigurati razvoj znanstvenog izdavaštva u skladu s mogućnostima koje su na raspolaganju i trendovima prisutnim u društvu i znanosti općenito. Koji su trendovi prisutni, a koji primjenjuju tehnologija u svrhu učinkovitijeg objavljivanja i pristupa te poticanja razvoja znanosti općenito? Što autorima donosi otvoreni pristup i je li moguće obnoviti kreativno partnerstvo između autora, izdavača i knjižnica?

open access

2012.

Open Access - otvoreni pristup znanstvenim informacijama