Jeđupke i hrvatske povijesti književnosti (CROSBI ID 47228)

Šundalić, Zlata Jeđupke i hrvatske povijesti književnosti // Krležini dani u Osijeku 2011. - Naši i strani povjesničari hrvatske drame i kazališta, teatrolozi i kritičari, Drugi dio / Hećimović, Branko (ur.). Zagreb : Osijek: Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti (HAZU) ; Hrvatsko narodno kazalište u Osijeku ; Filozofski fakultet Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, 2012. str. 7-31

Šundalić, Zlata

Jeđupke i hrvatske povijesti književnosti

U radu je pozornost usmjerena na renesansni književni žanr – maskeratu (pokladnu liriku) unutar koje se kao zasebni oblik pojavljuju cingareske (jeđupke). U hrvatskoj su ih književnosti pisali M. Pelegrinović, S. B. Mišetić Glušac, O. Mažibradić, Nepoznati autor, a hrvatski su ih povjesničari bilježili i interpretirali. Naglašavalo se da one govore i o prošlosti, i o sadašnjosti, i o budućnosti, odnosno da odražavaju suvremena zbivanja (opasnosti od gusara), da sadrže elemente humora, vrlo bogat petrarkistički herbarij kao i elemente dramskog govora, odnosno da su neke od njih bile više nego knjiga lirike, da su bile i scenske erotske igre o zamjeni identiteta (S. P. Novak, 1997). U radu su pregledane i sistematizirane interpretacije hrvatskih jeđupki od M. Šrepela, Đ. Šurmina, Š. Ljubića, M. Medinija, B.Vodnika do S. Ježića, M. Kombola, F. Šveleca, S. P. Novaka, D. Jelčića, a ponovnim se čitanjem jeđupki provjerava održivost i tekstualna utemeljenost zapisanih književnopovijesnih konstatacija o njima.

jeđupka (cingareska), maskerata, renesansa, žanr, povijest hrvatske književnosti, M. Pelegrinović, S. B. Mišetić Glušac, O. Mažibradić, Nepoznati autor

Jeđupke and Croatian histories of literature

Jeđupka, maskerata, Renaissance, genre, history of Croatian literature, M. Pelegrinović, S. B. Mišetić Glušac, O. Mažibradić, unknown authors