Pregled bibliografske jedinice broj: 610257

Autori: Marjanić, Suzana
Naslov: Velebit i peripatetička književnost: od Petra Zoranića do Ede Popovića
( Velebit and the peripatetic literature: from Petar Zoranić to Edo Popović )
Izvornik: Znanstveni skup Vilinska vrata, knjižica sažetaka
Dio CC časopisa: NE
Skup: Znanstveni skup Vilinska vrata, 5. i 6. listopada 2012., Općinsko vijeće Lovinac, 5. listopada - Hotel Alan, Starigrad Paklenica, 6. listopada 2012., Odsjek za etnologiju i kulturnu antropologiju Filozofskoga fakulteta Sveučilišta u Zagrebu (projekt MZOŠ-a Sakralna interpretacija krajobraza) i Odjel za izobrazbu učitelja i odgojitelja Sveučilišta u Zadru.
Mjesto i datum: Lovinac, Starigrad Paklenica, 5.-6. listopada 2012.
Ključne riječi: Velebit; peripatetička književnost; putopis
( Velebit; peripatetic literature; travel book )
U izlaganju promatrat ćemo Velebit kao mjesto peripatetičke književnosti s početnim naglaskom, naravno, na pastoralnom romanu Planine Petra Zoranića (napisanoga 1536., objavljenoga 1569.), u kojemu autor pored osobnih psihograma o konvencionalnom ljubavnom "betegu" problematizira i opću situaciju u "rasutoj bašćini" (opasnost od Turaka i Mlečana). Za razliku od Zoranićeva imaginarnoga putovanja oblikovanoga kao alegorijski put spoznaje po velebitskim stazama, Edo Popović u svojoj transžanrovskoj knjizi Priručnik za hodače (2009.), 440 godina nakon Zoranićeva romana (da uvedemo nešto i simbolike), svojim zen lutanjima Velebitom i životnim principom "dobrovoljnoga siromaštva", a na tragu ekologijske matrice koju je ponudio Henry David Thoreau, jednako tako razotkriva sociograme ne samo "rasute bašćine" već i globalnoga svjetskoga poretka. Završno zaustavit ćemo se i na knjigama i/ili putopisima na kojima je Edo Popović oblikovao svoj peripatetički transžanr u čije je oblikovanje krenuo iz iskustva dvostrukoga šoka – spoznaje vlastitoga oboljeloga tijela (dvije kronične bolesti). Riječ je o sljedećim autorima – Sergej Forenbacher, Miroslav Hirtz, Ivan Krajač, Božo Modrić, Josip Poljak, Ante Premužić, Ante Rukavina, Radivoj Simonović, Dane Vukušić, i prije svega knjiga Velebit se nadvio nad more...: putopisni zapisi s planine Šime Balena (usp. Popović 2009:88)
Vrsta recenzije: Nema recenziju
Projekt / tema: 189-1890666-0664, 189-0000000-3626
Etnologija i antropologija