Svijet igračaka: dječje igračke iz Hrvatske baštine (CROSBI ID 10023)

Autorska knjiga | katalog

Biškupić-Bašić, Iris Svijet igračaka: dječje igračke iz Hrvatske baštine. Zagreb: Etnografski muzej Zagreb, 2012

Biškupić-Bašić, Iris

Paravić, Janko

Svijet igračaka: dječje igračke iz Hrvatske baštine

Etnografski muzej u Zagrebu, jedan od naših najstarijih čuvara i promicatelja hrvatske narodne baštine kroz šest mjeseci od prosinca 2012. do lipnja 2013. godine dom je Svijetu igračaka. Predstavljamo dječje igračke kroz nekoliko izložaba, od kojih je središnja Dječje igračke iz hrvatske baštine, a pratiti će je, uz brojna događanja, izložbe Iz svijeta igračaka, Poljske tradicijske dječje igračke te Igračka ima srce. Ideja za ovaj projekt izrasla je iz činjenice da Etnografski muzej čuva igračke izrađene još od sredine 19. stoljeća. Želja je bila predstaviti široj javnosti dječje igračke iz hrvatske baštine, kao i one čija je vještina izrade upisana kao svjetska baština na UNESCO-ovoj Reprezentativnoj listi nematerijalne kulturne baštine čovječanstva. To su igračke koje se čuvaju u fundusu muzeja, a neke od njih još se i danas izrađuju u hrvatskim selima. Želimo potaknuti interes za ovaj dragocjeni segment narodnoga stvaralaštva i tako ispuniti još jedan od zadataka našeg muzeja – popularizaciju domaćega stvaralaštva, uz njegovo čuvanje, obradu i prezentaciju. Središnja izložba „Dječje igračke iz hrvatske baštine“ u prizemlju muzeja prikazuje sve bogatstvo i raznolikost dječjih igračaka u nas. Na izložbi su prikazani predmeti specifični svojom izvornošću, rijetkošću, funkcijom i ljepotom, izrađivani od kraja 19. stoljeća u hrvatskim selima. Izložene su igračke koje su izrađivala djeca koristeći materijale iz prirode, ali i one koje su za njih radili njihovi ukućani nalazeći uzore u okolini. Ipak najbrojniji dio izloženih predmeta čine igračke koje su radili stanovnici pojedinih sela u organiziranim zadrugama, a za tržište, poput dječjih igračaka iz prigorskog sela Vidovca, Hrvatskog zagorja i Zelova u Dalmatinskoj zagori. Izložene igračke izrađene su od drveta, keramike i šiblja, a to su životinjski likovi, svirale, dječji namještaj, prijevozna sredstva i druge, uvijek rukom izrađivane i oslikavane veselim bojama. Najvećim dijelom izloženi su predmeti iz zbirke Etnografskog muzeja. Filmovima snimljenima u selima Hrvatskog zagorja predstavljamo majstore i njihove radionice u kojima nastaju igračke. Izdvajamo kratak dokumentarni film o selu Vidovcu koje je bilo najveće središte izrade dječjih igračaka u prvoj polovici 20. stoljeća, a započeli smo i sa prikazom aktivnih Osnovnih škola koje imaju etno radionice i njeguju narodnu baštinu.

dječje igračke; baština; rukotvorstvo

The World of Toys: Children´s Toys from the Croatian Heritage

Children Toys; heritage; handwork