Franšizni poslovni model i njegov utjecaj na strategije rasta poduzetnika (CROSBI ID 376771)
Ocjenski rad | doktorska disertacija
Podaci o odgovornosti
Erceg, Aleksandar
Pfeifer, Sanja
hrvatski
Franšizni poslovni model i njegov utjecaj na strategije rasta poduzetnika
Doktorska disertacija obuhvaća tematiku franšiznog poslovanja kao sve važnijeg, ali još uvijek nedovoljno istraženog segmenta poduzetništva. Disertacija nastoji odgovoriti na pitanje je li franšizni poslovni model bolja i sigurnija metoda rasta za poduzetnike te s kojim se ograničenjima (internim i eksternim) poduzetnici suočavaju prilikom odabira franšiznog poslovnog modela kao metode rasta? Ekonomski utjecaj franšiznog poslovnog modela očituje se kroz output i stvaranje novih poslova, povećanje porezne osnovice, ekonomsku modernizaciju, razvoj malog i srednjeg poduzetništva te stjecanje novih dinamičkih vještina i sposobnosti. Na korištenje franšiznim poslovnim modelom utječu čimbenici iz okoline i unutarnji čimbenici. Franšizni poslovni model pokretač je zapošljavanja i daljnjeg razvoja poduzetništva te ga određuje način uspješnog odvijanja poslovanja i optimalan broj zaposlenih kod primatelja. Franšizni poslovni model do sada se istraživao na osnovi dviju osnovnih teorija, no u novije vrijeme promatra se u okviru nekoliko novih teorija. Upravo raznolikost novih pravaca koji se mogu primijeniti u istraživanju franšiznog poslovnog modela ukazuje na daljnju potrebu istraživanja franšiznog poslovnog modela s postavljanjem novih pitanja i istraživačkih implikacija. U dosadašnjim istraživanjima franšiznog poslovnog modela nije dobiven konačan odgovor na to je li franšizni poslovni model tip poduzetništva pa bi buduća istraživanja trebala uzeti u obzir koncept prepoznavanja prilika, rizika, organizacijske veličine, faze organizacijskog razvoja i autonomije organizacije. Provedenim empirijskim istraživanjem davatelja franšize utvrđen je njihov odnos prema procesu inovativnosti unutar franšiznih sistema, odnos očekivanja koja su imali od franšiznog poslovnog modela i ostvarenja tih očekivanja te su identificirana ograničenja koja davatelji franšize susreću tijekom upotrebe franšize. Istraživanje je potvrdilo postavljene hipoteze o utjecaju franšiznog poslovnog modela na razvijanje i osnaživanje poduzetničkih kapaciteta na mikro, mezzo i makrorazini. Poduzetnici, davatelji franšize, koriste se franšiznim poslovnim modelom kako bi ostvarili brži rast uz manje rizika i investicija nego što bi to bilo u slučaju korištenja nekim drugim poslovnim modelom rasta. Korištenjem franšiznim poslovnim modelom tvrtke davatelji franšize ostvaruju povećanje prihoda i imaju veći broj i veću disperziju lokacija, što pridonosi povećanju zapošljavanja. Interne karakteristike poslovnog subjekta te eksterne karakteristike okoline utječu na odluke o pokretanju franšiznog poslovnog modela te na učestalost, vrstu i učinkovitost franšiznog poslovnog modela. Predložena su i daljnja istraživanja franšiznog poslovnog modela u cilju boljeg objašnjenja upotrebe i djelovanja franšiznog poslovanja na gospodarstvo Hrvatske. Dane su preporuke kojima bi se trebalo utjecati na povećanje upotrebe franšiznog poslovnog modela (osnaživanje nacionalne udruge, centri za franšizno poslovanje, fakulteti i sveučilišta, financijske institucije) u Hrvatskoj radi rješavanja prepreka na makro, mezzo i mikrorazini.
franšiza; metode rasta; poduzetništvo; inovacije
nije evidentirano
engleski
Franchising and its influence on entrepreneurs growth strategies
nije evidentirano
franchising; growth methods; entrepreneurship; inovattion
nije evidentirano
Podaci o izdanju
268
29.12.2012.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Ekonomski fakultet u Osijeku
Osijek