Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Menadžeri i institucionalni vlasnici (CROSBI ID 26034)

Prilog u knjizi | izvorni znanstveni rad

Čengić, Drago Menadžeri i institucionalni vlasnici // Privatizacija i javnost / Čengić, Drago ; Rogić, Ivan ; (ur.). Zagreb: Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, 1999. str. 217-254-x

Podaci o odgovornosti

Čengić, Drago

hrvatski

Menadžeri i institucionalni vlasnici

Masovna privatizacija je, kao dio širih privatizacijskih promjena u bivšim postsocijalističkim zemljama, proces u kojem se znatan dio državnog vlasništva transformira u vlasništvo velike i disperzirane grupe privatnih osoba kroz razmjerno kratko vremensko razdoblje. Osnovna je nakana ovoga rada bila da, na temelju neposrednih empirijskih podataka i u kontekstu hrvatskog projekta masovne privatizacije, opiše neke temeljne dimenzije novouspostavljenog odnosa između menadžera i novih institucionalnih vlasnika – privatizacijskih investicijskih fondova, ocrta temeljne strategije ponašanja fondova te naznači moguće pravce daljnje evolucije menadžerske kontrole u hrvatskim poduzećima. Poduzeta je analiza pokazala da ponašanje menadžera u dobrom dijelu poduzeća predviđenih za masovnu privatizaciju slijedi logiku klasične menadžerske kontrole, iako je zapaženo da je u dijelu poduzeća nešto važniji i utjecaj određene vlasničke kontrole i interesnih struktura u okolici poduzeća. U strahu za očuvanje vlastitih položaja, dio menadžera svjesno razvija različite oblike obrambenog ponašanja, a u dijelu poduzeća na djelu su kaotični procesi sustavnog uništavanja i krađe imovine poduzeća od strane i rukovodećih struktura i neformalnih saveza unutar i izvan samih poduzeća. No, bez obzira jesu li glavni među akterima pljačkaških ili pak kreativnih, poslovno orijentiranih načina ponašanja, menadžeri u velikoj većini izražavaju želju da povećaju svoje su/vlasničke udjele u sadašnjim poduzećima. To znači da na dulje razdoblje žele sačuvati osobni položaj i legitimirati profesionalnu ulogu kao dvojstvo profesionalnog upravljača i udjelima sve važnijeg su/vlasnika poduzeća. Što se tiče novih institucionalnih vlasnika, čini se da njihovu pojavu u masovnoj privatizaciji obilježava nekoliko crta. Prvo, PIF-ovi su uspješno obavili svoju ulogu ‘sakupljača’ privatizacijskih kupona (bodova) . Od ukupne ponude privatizacijskih bodova (1.608.664.445), pojedinci su u tri kruga privatizacijskih dražbi zadržali za individualna nadmetanja za poduzeća 89.004.947 bodova ili 5.53%. Time su se u izrazitom broju pojavili na sceni kao novi su/vlasnici poduzeća. Drugo, ukupna izvedba masovnoprivatizacijskog projekta onemogućila je na samome njegovome početku da PIF-ovi relativno brzo stječu većinske su/vlasničke udjele u dražbovanim poduzećima. Riječ je o poduzećima – prema mišljnjima menadžera PIF-ova - u cjelini lošega poslovanja i još lošijih poslovnih rezultata. To im je na strukturalnoj razini onemogućilo brže i odlučnije djelovanje u poduzećima, usporilo vlasnički autoritativne kontakte s upravama poduzeća i ozbiljnije nalaženje mogućih strateških ulagača za (još uvijek ) bolje stojeća poduzeća u njihovom portfelju. I taj je moment pogodovao razvoju pljačkaških stilova ponašanja u dijelu od PIF-ova formalno preuzetih poduzeća. Istodobno, postavljena pravila igre pogodovala su u ovoj fazi suradničkim oblicima ponašanja između samih (sedam ) fondova. Treće, gotovo svi privatizacijski fondovi odabrali su u pogledu svoga portfelja poduzeća na dulje vremensko razdoblje zapravo ‘strategiju izlaza’ (exit strategy). To znači da svi žele što prije prodati poduzeća mogućim ulagačima – bilo domaćima bilo stranima. Imamo li u vidu da je jedan od službenih ciljeva masovne privatizacije bio i taj da se PIF-ovi javljaju kao ‘restrukturirajući mehanizmi’ u privatiziranim poduzećima , proizlazi da se PIF-ovi neće javiti dominantno u toj ulozi kako je ona zamišljena. Što zbog navedenih strukturalnih činitelja, što zbog ograničenog ljudskog potencijala kojim raspolažu, što zbog velikog broja loših poduzeća, PIF-ovi u ovom kratkom vremenskom razdoblju slijede istodobno nekoliko ad hoc načina djelovanja: a) ide se na ciljano restrukturiranje vrlo malog dijela boljih poduzeća iz portfelja (‘poduzeća-zvijezde’), u suradnji s domaćim ili mogućim stranim ulagačima; moguće je da se ide i posve samostalno na restrukturiranje po nekoliko poduzeća, ako se očekuje nakon toga njihova bolja cijena na tržištu poduzeća i moguća zainteresiranost inozemnih ulagača za njih kroz neko vrijeme; b) poduzeća s vrlo malim su/vlasničkim udjelima, bez izvjesne tržišne vrijednosti i relativno male tržišne vrijednosti prodaju se zainteresiranim (uglavnom) domaćim kupcima , bilo da je riječ o upravama tih istih poduzeća ili domaćim poduzetnicima; c) u velikom broju ‘preostalih poduzeća’ tek se obavlja ‘primarna dijagnoza situacije’, traži se suradnja od uprava poduzeća i umanjue strah od radikalnih poteza, ne bi li se barem na taj način spriječilo uništavanje poduzeća.

masovna privatizacija, menadžeri, privatizacijski investicijski fondovi, institucionalni vlasnici

nije evidentirano

engleski

(Managers and institutional owners)

nije evidentirano

(mass privatization, managers, privatization investments funds, institutional owners

nije evidentirano

Podaci o prilogu

217-254-x.

objavljeno

Podaci o knjizi

Privatizacija i javnost

Čengić, Drago ; Rogić, Ivan ;

Zagreb: Institut društvenih znanosti Ivo Pilar

1999.

953-6666-08-1

Povezanost rada

Sociologija