Razvoj kompetencija studenata za poučavanje glazbe na učiteljskom studiju (CROSBI ID 377508)

Šulentić Begić, Jasna Razvoj kompetencija studenata za poučavanje glazbe na učiteljskom studiju / Matijević, Milan ; Rojko, Pavel (mentor); Zagreb, Učiteljski fakultet, Zagreb, . 2013

Šulentić Begić, Jasna

Matijević, Milan ; Rojko, Pavel

Razvoj kompetencija studenata za poučavanje glazbe na učiteljskom studiju

Rad prikazuje istraživanje na 529 studenata na Učiteljskom fakultetu u Osijeku i njegovom dislociranom studiju u Slavonskom Brodu te na Učiteljskom fakultetu u Zagrebu i na njegovim odsjecima u Čakovcu i Petrinji tijekom akademskih godina 2010./11. i 2011./12. Cilj je bio utvrditi razvijaju li programi glazbenih kolegija na učiteljskom studiju odgovarajuće kompetencije za poučavanje glazbe u primarnom obrazovanju. Ispitali smo znanje iz Teorije glazbe i Glazbene kulture te vještinu sviranja studenata druge, treće i četvrte godine (N = 222) s učiteljskog studija u Osijeku. Isti studenti iskazali su svoje stavove o položenim kolegijima i procijenili vlastitu glazbenu kompetenciju. Studenti četvrte godine Učiteljskog fakulteta u Osijeku i njegovog dislociranog studija u Slavonskom Brodu te studenti Učiteljskog fakultetu u Zagrebu i njegovih odsjeka u Čakovcu i Petrinji (N = 307), procijenili su vlastitu kompetenciju za poučavanje glazbe. Pomoću Delphi metode došlo se do mišljenja deset stručnjaka, tj. nastavnika metodike nastave glazbene kulture na nekoliko učiteljskih studija u Hrvatskoj o potrebnim glazbenim kompetencijama učitelja primarnoga obrazovanja i do procjena kompetencija njihovih studenata. Također, analiziran je dnevnik nastavne djelatnosti studenata u okviru metodičkih vježbi iz Metodike glazbene kulture. Istraživanje je pokazalo da studenti učiteljskog fakulteta u Osijeku koje smo ispitali, imaju vrlo nisku razinu znanja u svim ispitanim kolegijima: Teoriji glazbe, Glazbenoj kulturi i Sviranju. U dvama teorijskim kolegijima Teoriji glazbe i Glazbenoj kulturi studenti ne stječu proceduralna nego stječu uglavnom samo deklarativna znanja koja ni na koji način ne obogaćuju njihovu glazbenu kompetenciju. Studenti uglavnom nisu svjesni svojih slabih glazbenih kompetencija te svoju osposobljenost za izvođenje glazbene nastave u primarnom obrazovanju ocjenjuju visokim ocjenama kako u cjelini tako i po pojedinim područjima. Nastavnici metodike koje smo ispitali, procjenjuju glazbene kompetencije budućih učitelja mnogo boljima nego što one stvarno jesu. Neki nastavnici glazbenih kolegija na učiteljskim studijima također nisu objektivni u procjeni glazbenih kompetencija jer su studenti koje smo ispitali, imali u prosjeku visoke ocjene iz svih ispitanih kolegija. Studenti i ispitani nastavnici metodike naglašavaju potrebu za većom količinom praktičnoga osposobljavanja, u prvom redu sviranja i pjevanja te također, i jedni i drugi proglašavaju Metodiku nastave glazbene kulture ključnim kolegijem u osposobljavanju budućih učitelja za nastavu glazbe. Istraživanjem je potvrđena naša polazna hipoteza da programi glazbenih kolegija na učiteljskom studiju nisu koncipirani tako da razvijaju glazbene kompetencije studenata za poučavanje glazbe. Glazbene kompetencije učitelja primarnoga obrazovanja ne mogu se odrediti drugačije nego u odnosu na nastavni plan i program glazbene nastave u prvim trima razredima osnovne škole, a to znači da se poželjne i stvarno ostvarive glazbene kompetencije učitelja svode na sljedeće: on mora znati (moći) dobro pjevati i poznavati stanovit broj pjesama, mora biti vješt u sviranju pratećega instrumenta, mora poznavati stanovit broj prikladnih skladbi i glazbenih igara te znati sve to metodički posredovati učenicima primarnoga obrazovanja. Na učiteljskom studiju učenje glazbe mora slijediti put od prakse k teoriji, ili, drugim riječima glazba se u situaciji nedovoljnog vremena mora učiti načinom kako to rade amateri. Umjesto podjele na kolegije, veći dio nastave glazbe na učiteljskom studiju treba koncipirati po modelu skupne nastave. Svakako bi trebalo udruživati ključne glazbene aktivnosti kao što su pjevanje i slušanje glazbe s pripadnim metodičkim sadržajima. U svakom je slučaju potrebna reorganizacija glazbenih nastavnih sadržaja i volja nastavnika glazbe na učiteljskim fakultetima za nešto drugačiji pristup glazbenom obrazovanju budućih učitelja.

učiteljski studij ; nastava glazbe ; glazbene kompetencije studenata ; poučavanje glazbe ; planovi i programi glazbenih kolegija ; primarno obrazovanje

The development of students' competence to teach music at teacher training studies

teacher training studies ; Music education ; students' musical competence ; teaching music ; plans and programmes of music courses (curricula) ; primary education