Figure ideološkog viška u tranzicijskom hrvatskom igranom filmu (CROSBI ID 595430)

Prilog sa skupa u časopisu | izvorni znanstveni rad | međunarodna recenzija

Lučić, Krunoslav Figure ideološkog viška u tranzicijskom hrvatskom igranom filmu // Grazer Studien zur Slawistik / Hansen-Kokoruš, Renate (ur.). 2014. str. 121-135

Lučić, Krunoslav

Figure ideološkog viška u tranzicijskom hrvatskom igranom filmu

Rad obrazlaže različite teme, motive, narativne postupke i ideologije koje se javljaju u razdoblju posljednjeg desetljeća 20. stoljeća i prvog desetljeća 21. stoljeća u hrvatskom igranom filmu. Osobita se pozornost pridaje dvama modelima oblikovanja narativnog filmskog svijeta u kojima pojedine figure bivaju permanentno izostavljene, neizravno tematizirane ili napadno uključene u ideološki imaginarij priče određenog filma. Jedan model oblikovanja filmske priče tako se može kvalificirati kao model ekskluzije narativnog viška u kojem se ključni sastojci priče, koji čine njezinu jezgru, neprestano iz nje nastoje isključiti na temelju svojeg ideološkog statusa. Takav je primjer figura djeteta stranog etničkog podrijetla u filmu Ognjena Sviličića Oprosti za kung fu (2005) koja figurira kao „strano tijelo“ uspostavljenih normativnih odnosa ruralne zajednice te narušava njezinu društvenu dinamiku. Drugi model oblikovanja filmske priče može se kvalificirati kao model inkluzije narativnog manjka u kojem se ključni sastojci priče, koji također čine njezinu jezgru, neprestano u nju nastoje uključiti iako su i vizualnom i (djelomično) narativnom elipsom iz nje izostavljeni. Takav je primjer figura ratnog zločina u filmu Zvonimira Jurića i Gorana Devića Crnci (2009) koja je naznačena tek aluzijom, ali koja čini središte oblikovanja filmskog zapleta te središte problematike razvoja i odnosa sudbinâ likovâ.

tranzicija; hrvatski igrani film; ideologija; elipsa; postjugoslavensko razdoblje

Figures of ideological excess in transitional Croatian feature film

transition; croatian feature film; ideology; ellipsis; post-yugoslav period