Distribucija dohodaka i gospodarski rast (CROSBI ID 91232)

Nestić, Danijel Distribucija dohodaka i gospodarski rast // Privredna kretanja i ekonomska politika, 9 (1999), 73; 191-225-x

Nestić, Danijel

Distribucija dohodaka i gospodarski rast

Osnovno pitanje koje autor razmatra u ovom radu je odnos između nejednakosti u raspodjeli dohodaka u nekom društvu i njegove ekonomske učinkovitosti. U prvom se dijelu daje prikaz osnovnih teorijskih pristupa ovom pitanju, a nakon toga se prezentiraju rezultati najznačajnijih empirijskih istraživanja. Posebna je pozornost posvećena novijim istraživanjima, čiji rezultati dovode u pitanje mnoge, dosad neosporavane zaključke ranijih empirijskih studija i predstavljaju izazov za ponovno razmatranje veze između ekonomskih nejednakosti i rasta. Autor je ipak sažeo osnovna suvremena ekonomska saznanja u vidu kratkih preporuka za vođenje gospodarske politike. Naglašava da je za stabilan gospodarski rast poželjno voditi politiku izbjegavanja nepotrebnih nejednakosti i to na način da se siromašnijim i ugroženijim slojevima stanovništva povećavaju mogućnosti za uspjeh putem osiguranja dostatne zdravstvene njege, kvalitetnog obrazovanja, poštenog pravnog sustava, te osiguranja pristupa financijskim tržištima i zadovoljavajuće razine javnih usluga. Pokušaj sagledavanja ekonomskih nejednakosti i njihovog utjecaja na rast u Hrvatskoj otežan je nepostojanjem kvantitativnih pokazatelja o distribuciji dohodaka. Autor ipak ukazuje na snažno jačanje državne redistribucije dohodaka u Hrvatskoj. Pritom nisu potpuno jasni učinci takve redistribucije na stupanj nejednakosti dohodaka, dok istovremeno socijalni transferi postaju sve veće opterećenje za državne financije. Stoga se autor zalaže za sustav socijalnih transfera koji bi bio manji i precizno usmjeren na skupine kojima su takvi transferi doista potrebni.

distribucija dohodaka; nejednakost; ekonomski rast

Income Distribution and Economic Growth

income distribution; inequality; economic growth