Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Evaluacija međukulturalne kompetencije učenika u osnovnoškolskoj nastavi njemačkog jezika (CROSBI ID 377802)

Ocjenski rad | doktorska disertacija

Šenjug Golub, Ana Evaluacija međukulturalne kompetencije učenika u osnovnoškolskoj nastavi njemačkog jezika / Petravić, Ana ; Domović, VLatka (komentor) (mentor); Zagreb, Učiteljski fakultet, Zagreb, . 2013

Podaci o odgovornosti

Šenjug Golub, Ana

Petravić, Ana ; Domović, VLatka (komentor)

hrvatski

Evaluacija međukulturalne kompetencije učenika u osnovnoškolskoj nastavi njemačkog jezika

Razvoj međukulturalne kompetencije u europskim je razmjerima prihvaćen kao važan cilj nastave stranih jezika. Relevantnost tog cilja prepoznata je i u hrvatskoj obrazovnoj politici i glotodidaktici te je međukulturalna kompetencija integrirana u dokumente koji čine okvir za poučavanje stranih jezika (Nastavni plan i program za osnovnu školu 2006, Nacionalni okvirni kurikulum 2010). Iako bi sve ciljeve propisane nastavnim programom trebalo evaluirati odgovarajućim postupcima, u nastavnoj praksi sustavna evaluacija međukulturalne kompetencije u okviru stranih jezika nije zaživjela, dijelom i zbog nepostojanja odgovarajućih instrumenata za procjenu. U ovom radu se stoga istražuju mogućnosti evaluacije međukulturalne kompetencije u nastavi stranih jezika. Temeljni je cilj rada razvijanje instrumenta za evaluaciju navedene kompetencije u osnovnoškolskoj nastavi njemačkog jezika, koji uzimajući u obzir kognitivno-afektivni stupanj razvoja učenika i specifičnosti školskog okruženja ispituje tri osnovne dimenzije međukulturalne kompetencije – znanja, vještine i sposobnosti te stavove. U istraživanju je sudjelovalo 752 ispitanika s područja Zagreba, Krapinsko-zagorske, Varaždinske, Međimurske, Virovitičko-podravske i Primorsko-goranske županije, pri čemu je korišten kvazieksperimentalni pretest-posttest nacrt. Paralelnim formama instrumenta ispitani su učenici 4. i 8. razreda prije i poslije provođenja eksperimentalnog programa razvoja međukulturalne kompetencije. Model evaluacije korišten u ovom istraživanju pokazao se valjanim, pouzdanim, objektivnim, osjetljivim te praktično provodljivim načinom ispitivanja međukulturalne kompetencije. Utvrđena su četiri profila postignuća učenika. Na najnižem stupnju razvoja međukulturalne kompetencije nalaze se učenici koji su na razini početnog kontakta sa stranom kulturom, zatim slijedi profil prevladavanja negativnih kategorija „mi“ i „oni“ kao prvi korak u upoznavanju strane kulture. Treći utvrđeni profil postignuća je uočavanje kulturološki uvjetovanih sličnosti i razlika, dok je posljednji profil utvrđen ovim istraživanjem osvještavanje obrazaca razmišljanja. Između ostalog, utvrđeno je da su ciljevi propisani aktualnim kurikulskim dokumentima dijelom ostvareni u 4. razredima, dok su u 8. razredima utvrđeni značajni nedostaci u njihovoj realizaciji. Nadalje, utjecaj eksperimentalnog programa pokazao se vrlo povoljnim u 4. razredima, dok je u 8. razredima njegov upliv na razvoj međukulturalne kompetencije bio iznimno skroman. Utvrđeno je da su na višem stupnju razvijenosti međukulturalne kompetencije učenici koji imaju bolji školski uspjeh u njemačkom jeziku, koji raspolažu većim opsegom kulturnocivilizacijskih znanja te učenici 8. razreda koji imaju kontakt sa stranom kulturom izvan škole.

Ključne riječi: osnovnoškolska nastava njemačkog jezika; međukulturalna kompetencija; model razvoja; evaluacija u nastavi; profil postignuća

nije evidentirano

engleski

Evaluation of students' intercultural competence in compulsory teaching of German language

nije evidentirano

German language teaching in compulsory education; intercultural competence; developmental model; evaluation in education; performance profile

nije evidentirano

Podaci o izdanju

327

25.02.2013.

obranjeno

Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj

Učiteljski fakultet, Zagreb

Zagreb

Povezanost rada

Pedagogija