Teorija formalizma Clementa Greenberga u periodu visokog modernizma (CROSBI ID 377935)

Car, Virna Teorija formalizma Clementa Greenberga u periodu visokog modernizma / Lah, Nataša (mentor); Rijeka, Filozofski fakultet u Rijeci, . 2012

Car, Virna

Lah, Nataša

Teorija formalizma Clementa Greenberga u periodu visokog modernizma

Između četrdesetih i šezdesetih godina dvadesetog stoljeća umjenička je scena New Yorka obilježena procvatom apstraktnih slikarskih pokreta. Zamijenivši Pariz, New York je postao umjetnička i intelektualna prijestolnica svijeta. Clement Greenberg (1909.-1994.), kao jedan od najznačajnijih kritičara i teoretičara ovog perioda, zaslužan je za afirmiranje apstraktnih umjetničkih pokreta. Svoj je teorijski rad posvetio apstrakciji, koju je smatrao povijesno logičnim nastavkom zapadnjačke slikarske tradicije. Uz to je bio i veliki pobornik formalizma i prema njemu je jedna od grana te estetičke koncepcije dobila naziv greenbergovski formalizam. U svojim je radovima kritizirao bilo kakav povratak figuraciji, opisujući apstrakciju vrlo krutim, strogim i formalnim rječnikom. Pokušao je definirati osnovne elemente koji obilježavaju apstraktno slikarstvo, uključujući i društvene utjecaje koji formiraju stvaralačke intencije umjetnika. U ovom radu razmatraju se njegovi najznačajniji doprinosi razumijevanju apstraktnog ekspresionizma, kao i temeljni postulati američke avangarde visokog modernizma ; odnosno početak i kraj jednog široko rasprostranjenog utjecaja na svjetsku likovnu scenu kojem je u velikoj mjeri doprinio svojim kritičkim i teorijskim radom.

modernizam; Clement Greenberg; formalistička teorija visokog modernizma; američka avangarda i post-slikarska apstrakcija

Formalist theory of Clement Greenberg in the period of the high modernism

modernism; Clement Greenberg; formalist theory of the high modernism; american avant-garde; post-painterly abstraction