Opsesivni svijet Atoma Egoyana (CROSBI ID 193182)

Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad | međunarodna recenzija

Petković, Rajko Opsesivni svijet Atoma Egoyana // Hrvatski filmski ljetopis, 13 (2007), 50; 87-95

Petković, Rajko

Opsesivni svijet Atoma Egoyana

Osvrt na opus kanadskog redatelja Atoma Egoyana. Nakon kontekstualizacije redateljeva opusa i kratke biografije, autor analizira Egoyanova djela svrstavši ih u nekoliko skupina, počevši od filmova rane faze Najbliži rod, prvijenca kojim je Egoyan ujedno započeo svoje česte teme potrage za identitetom i dezintegracije obitelji, Obiteljsko gledanje i Uloge s tekstom. Potom se osvrće na filmove u kojima se redatelj referira na svoje armensko nasljeđe Kalendar i Ararat, potonji prvi Egoyanov film kojem se većina radnje zbiva u prošlosti, pa na filmove zrele faze Procjenitelj, Exotica i Slatka budućnost (kojeg smatra vrhuncem Egoyanove karijere) te na djela koja odražavaju autorovu tematsku diversifikaciju Felicijino putovanje i Dobro čuvane laži. Egoyan je autor koji se često bavi egzistencijalnom problematikom, a njegova je vizija svijeta duboko pesimistična ; u deset dosadašnjih cjelovečernjih filmova jako je teško pronaći makar jedan lik koji je sretan. Seksualne opsesije, usamljenost, nedostatak komunikacije, potraga za smislom, urbana i tehnološka otuđenost stanja su koja tvore svakodnevicu tužnih Egoyanovih likova. Pripovjedački stil u većini filmova je fragmentiran, naracija je nelinearna, a vremenski slijed eliptičan, što odgovara fragmentiranosti likova i svijeta. Hermetičan, a povremeno iznimno distanciran i hladan, Egoyan je jedan od najvažnijih suvremenih filmskih autora, čiji filmovi precizno bilježe hladnoću i dezintegriranost suvremenog svijeta.

otuđenost ; dezintegracija ; fragmentiranost

Obsessive World of Atom Egoyan

alienation ; disintegration ; fragmentation