Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Poznavanje biljaka nizinskog zavičaja - usporedba gradske i seoske djece mlađe školske dobi (CROSBI ID 378703)

Ocjenski rad | diplomski rad

Lesan, Kristina Poznavanje biljaka nizinskog zavičaja - usporedba gradske i seoske djece mlađe školske dobi / Bogut, Irella (mentor); Užarević, Zvonimir (neposredni voditelj). Osijek, Učiteljski fakultet, Osijek, . 2013

Podaci o odgovornosti

Lesan, Kristina

Bogut, Irella

Užarević, Zvonimir

hrvatski

Poznavanje biljaka nizinskog zavičaja - usporedba gradske i seoske djece mlađe školske dobi

Diplomski rad izrađen je iz kolegija Poznavanje biljaka i životinja pod vodstvom mentorice izv. prof. dr. sc. Irelle Bogut i sumentora dr. sc. Zvonimira Užarevića. Priroda je obogatila čovjekov svijet i podarila mu razne vrste biljaka koje ga okružuju i uljepšavaju krajeve u kojima živi. Već je odavno poznato da biljke čine glavno obilježje čovjekove okoline. Poznavanje biljnog svijeta u svojoj neposrednoj okolini koja nas okružuje smatram da je dio opće kulture te je neophodan za čovjeka jer je s njime u neprestanoj interakciji tj. koristi biljni svijet za ishranu, za liječenje, kao građevni materijal, za bojenje, za ukras, itd. Stoga smatram da bi djecu već od malih nogu trebali upoznati i približiti im biljni svijet u kojem se kreću, osobito one biljke koje koriste u prehrani kao što su voće i povrće koje se nalaze u njihovoj okolini te one biljke koje su značajne za čovjekov zavičaj u kojem živi. Svrha diplomskog rada bila je istražiti zastupljenost nizinskih biljaka u udžbenicima Prirode i društva za sva četiri razreda osnovne škole koji se trenutno koriste te koliko učenici prvog razreda poznaju biljke iz njihove neposredne okoline na početku svoga školovanja i usporediti postoji li razlika u znanju učenika iz gradske sredine u odnosu na učenike iz seoske sredine. U svrhu istraživanja o zastupljenosti nizinskih biljaka u udžbenicima Prirode i društva za osnovne škole istražila sam 16 udžbenika različitih izdavača: Korak u svijet 1 (Profil), Eureka 1 (Školska knjiga), Naš svijet 1 (Školska knjiga), Škola i dom (Alfa), Korak u svijet 2 (Profil), Eureka 2 (Školska knjiga), Naš svijet 2 (Školska knjiga), Dom i zavičaj (Alfa), Zagrli svijet 3 (Profil), Eureka 3 (Školska knjiga), Naš svijet 3 (Školska knjiga), Hrvatski zavičaj (Alfa), Korak u svijet 4 (Profil), Eureka 4 (Školska knjiga), Naš svijet 4 (Školska knjiga) i Moja domovina (Alfa). Ustanovila sam da sveukupno ima 104 različite vrste nizinskih biljaka koje se spominju u tim udžbenicima Prirode i društva. Udžbenici najbogatiji nizinskim biljkama su Eureka 4 (Školska knjiga d.d., Zagreb, 2009.) u kojem se navodi 38 vrsta nizinskih biljaka i Moja domovina (Alfa d.d., Zagreb, 2008.) u kojem se navodi 45 vrsta nizinskih biljaka, dok se u udžbenicima Korak u svijet 1 (Profil International, Zagreb, 2007.) i Korak u svijet 2 (Profil International, Zagreb, 2007.) spominje samo 9 vrsta nizinskih biljaka. U svrhu istraživanja znanja učenika gradske i seoske sredine o poznavanju biljaka svog (nizinskog) kraja, koristila sam anketu koja se sastojala od 8 pitanja. Uzorak za ovo istraživanje činilo je 97 učenika, 51 učenik iz gradske sredine OŠ „Vladimir Nazor“, OŠ „Antun Mihanović“, OŠ „Vladimir Nazor“ koje se nalaze u Slavonskom Brodu i 46 učenika seoske sredine OŠ „Ivan Mažuranić“ u Sibinju i PŠ „Dr. Stjepan Ilijašević“ u Slavonskom Kobašu. Nakon analize odgovora iz ankete koju sam provela u ovih pet škola utvrdila sam da sam dobila neočekivane rezultate. Obzirom da je anketa pokazala da većina učenika iz seoske sredine ima vrt u odnosu na gradsku, očekivala sam da će učenici seoske sredine pokazati bolje znanje u poznavanju ponuđenih biljaka, no pokazalo se da je znanje gradske i seoske djece približno podjednako. Rezultati su pokazali da učenici i gradske i iz seoske sredine imaju osrednje znanje u poznavanju nizinskih biljaka. Najlošije su se pokazali u prepoznavanju vrsta povrća, dok su kod poznavanja livadskih i šumskih biljaka bolje znanje pokazali učenici gradske sredine što je vrlo neočekivano jer su te biljke dostupnije seoskoj nego gradskoj djeci. Ovaj diplomski rad može koristiti učiteljima razredne nastave u praksi i djeci mlađe školske dobi za njihovo što kvalitetnije obrazovanje, za razvijanje svijesti o važnosti i koristi koju nam priroda donosi, razvijanje prirodnih ljepota i buđenje ljubavi prema prirodi svoga zavičaja.

biljke; nizinski zavičaj; anketa; udžbenici iz Prirode i društva

nije evidentirano

engleski

Knowledge of lowland homeland plants - comparison of urban and rural school children of younger age

nije evidentirano

plant; lowland native land; surveys; biology books

nije evidentirano

Podaci o izdanju

65

11.07.2013.

obranjeno

Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj

Učiteljski fakultet, Osijek

Osijek

Povezanost rada

Pedagogija, Biologija