Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Učenička evaluacija udžbenika (CROSBI ID 195433)

Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad

Matijević, Milan ; Topolovčan, Tomislav ; Rajić, Višnja Učenička evaluacija udžbenika // Napredak (Zagreb), 154 (2013), 3; 389-415

Podaci o odgovornosti

Matijević, Milan ; Topolovčan, Tomislav ; Rajić, Višnja

hrvatski

Učenička evaluacija udžbenika

Udžbenik se već dugo promatra kao neizostavan element nastavnog procesa. Učenik, učitelj i udžbenik ključni su čimbenici nastave u osnovnoj i srednjoj školi. No, unatoč njegovoj učestaloj, gotovo neizostavnoj prisutnosti u nastavnom procesu, ostaje nejasno u kojoj mjeri je udžbenik didaktički oblikovan i prilagođen potrebama učenika. Ovaj rad je prikaz rezultata istraživanja koje je imalo za cilj utvrditi učeničku percepciju i mišljenje o udžbenicima, kao i učestalost korištenja udžbenika i ostalih izvora znanja obzirom na vrstu škole, spol i razred. U istraživanju je sudjelovalo 524 učenika prvog i četvrtog razreda srednjih škola iz pet gradova u Republici Hrvatskoj (Zagreb, Velika Gorica, Čakovec, Našice, Zadar). Rezultati istraživanja pokazuju da učenici imaju uglavnom neutralnu percepciju udžbenika kao jednog od izvora znanja koji se najčešće koristi u nastavi, dok najpozitivnije ocjenjuju njihovu temeljitost, korisnost i preglednost. Većina učenika udžbenike percipira kao dosadne i monotone. Pokazalo se da učenici većinom uče iz bilježnica što ukazuje da su na nastavi zapisivali nastavni sadržaj, a to implicira da im je bila organizirana predavačka i frontalna nastava. Također, učenici koji češće uče iz bilježnice negativnije misle o korisnosti udžbenika što može ukazivati na upitnu svrhovitost udžbenika. Drugim riječima, učenicima je dovoljno učiti iz bilježnica da zadovolje svoje i nastavne potrebe. Nadalje, ovo istraživanje ukazuje da se učenike ne potiče na strategije učenja otkrivanjem i istraživanjem budući rjeđe uče iz drugih izvora/medija gdje su upravo isti potrebni za takve strategije učenja. Pokazalo se da su udžbenici osnovnih škola bolje didaktički oblikovani od udžbenika srednjih škola. Također se pokazalo da, iako učenici danas žive u multimedijskom okruženju, njima nije često organizirana nastava pomoću drugih izvora i novih medija. Pokazalo se da, vjerojatno, u strukovnim školama nedostaje odgovarajućih udžbenika (i kvalitetno oblikovanih) za pojedine stručne predmete, budući učenici strukovnih škola podosta uče iz bilježnica. Ovo istraživanje ukazuje na potrebu kritičkog i stručnog promišljanja oblikovanja udžbenika koji će zadovoljavati učeničke i nastavne potrebe u današnjem multimedijskom okruženju u kojem djeca i mladi žive.

didaktičko oblikovanje udžbenika; evaluacija udžbenika; tekstualni nastavni mediji; učenici srednje škole; udžbenici

nije evidentirano

engleski

Students' Perception of school Textbooks

nije evidentirano

textbooks; secondary schools; gymnasium; teacher cantered education; vocational secondary schools

nije evidentirano

Podaci o izdanju

154 (3)

2013.

389-415

objavljeno

1330-0059

Povezanost rada

Pedagogija