Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

Konzerviranje-restauriranje korskih sjedala iz katedrale Sv. Stošije u Zadru (CROSBI ID 600134)

Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa

Škarić, Ksenija Konzerviranje-restauriranje korskih sjedala iz katedrale Sv. Stošije u Zadru // Svetišta dalmatinskih katedrala: rješenja u prošlosti i izazovi obnove. Split: Međunarodni institut za restauriranje povijesnih i umjetničkih djela IIC-Hrvatska grupa i Institut za povijest umjetnosti - Centar Cvito Fisković, 2013. str. 25-28

Podaci o odgovornosti

Škarić, Ksenija

hrvatski

Konzerviranje-restauriranje korskih sjedala iz katedrale Sv. Stošije u Zadru

Rezbarena, obojena i pozlaćena korska sjedala za zadarsku katedralu sv. Stošije izradio je, prema narudžbi iz 1418. godine, venecijaski rezbar Matej Moronzon. Ime slikara koji je izvodio polikromiju ostalo je nepoznato. Premda se nagađa da bi se moglo raditi o slikaru Ivanu Petrovu iz Milana s kojim je rezbar dokumentirano surađivao na skulpturama s pregrade prezbiterija, pretpostavku nije moguće provjeriti usporedbom s ostalim Ivanovim djelima, jer je sadašnji oslik nastao tijekom obnove 1885. godine. U toj kvalitetnoj klasicističkoj repolikromiji koju je izveo Zadranin Oscar Marcocchia, sve su velike površine prebojene monokromno tamnosmeđom bojom, a likovi su oslikani i dijelom pozlaćeni. Korska sjedala su izrezbarena od drva ariša, oraha i lipe. Prvotno su bila živo obojena bojama s proteinskim vezivom i pigmentima poput ultramarina, orpimenta, cinobera i olovne bijele. S obzirom na vidljivo ispreplitanje kiparskih i slikarskih faza, očigledno je da su se u vrijeme nastanka korskih sjedala rezbarski i slikarski radovi odvijali simultano a ne sukcesivno, što je iziskivalo tijesnu suradnju između rezbara i slikara. Konzervatorsko- restauratorski radovi na gotičkim korskim sjedalima započeti su još 1969. godine, ali je 1972. godine financiranje obustavljeno, pa su napola restaurirani dijelovi ostali pohranjeni u depou sve do 2010. godine kada je u Hrvatskom restauratorskom zavodu pokrenut program usmjeren njihovom povratu. U restauriranju 1969.-1971. godine s većine pohranjenih dijelova uklonjeni su slojevi repolikromije da bi se predstavilo golo drvo – izgled kakav sjedala nisu imala niti u svojoj prvotnoj zamisli niti u kasnijim obnovama. Premda je ovakvo proizvoljno restauriranje u međuvremenu napušteno, a kult „izvornika“ doveden u pitanje, rezultati su u svetištu zadarske katedrale itekako vidljivi i mogu poslužiti kao opomena protiv ponavljanja sličnih pogrešaka.

konzerviranje ; restauriranje ; gotika ; korska sjedala ; Zadar

nije evidentirano

engleski

Conservation-restoration of choir stalls of the Cathedral of St. Anastasia in Zadar

nije evidentirano

conservation ; restoration ; Gothic ; choir stalls ; Zadar

nije evidentirano

Podaci o prilogu

25-28.

2013.

objavljeno

Podaci o matičnoj publikaciji

Svetišta dalmatinskih katedrala: rješenja u prošlosti i izazovi obnove

Split: Međunarodni institut za restauriranje povijesnih i umjetničkih djela IIC-Hrvatska grupa i Institut za povijest umjetnosti - Centar Cvito Fisković

978-953-7875-12-1

Podaci o skupu

Svetišta dalmatinskih katedrala - rješenja u prošlosti i izazovi obnove

predavanje

27.09.2013-28.09.2013

Split, Hrvatska

Povezanost rada

Povijest umjetnosti, Znanost o umjetnosti