Predstavljanje starozavjetnih proroka u minijaturi srednjovejkovne Bosne na primjeru Mletačkog zbornika (CROSBI ID 196088)

Mazrak, Ema -1848 Predstavljanje starozavjetnih proroka u minijaturi srednjovejkovne Bosne na primjeru Mletačkog zbornika // Bosna franciscana : časopis Franjevačke teologije Sarajevo, 38 (2013), 61-78

Mazrak, Ema -1848

Predstavljanje starozavjetnih proroka u minijaturi srednjovejkovne Bosne na primjeru Mletačkog zbornika

U tekstu se analizira jedino višefiguralno zaglavlje iz cjelokupnog korpusa iluminacije srednjovjekovne Bosne koja je slikano uz Dekalog. Kako se radi o raritetnoj prezentaciji Mletačkog zbornika vezanoj za starozavjetni tekst a nastaloj u krilu Crkve bosanske detaljno se razlučuje: tipologija zaglavlja, figuralni sadržaj specifičnih ikonografskih osobitosti, nalaze se usporednice unutar Mletačkog zbornika i drugih iluminiranih rukopisa, definira se veza zaglavlja s tekstom Dekaloga i tekstom ispisanim u okviru zaglavlja. Pokušava se proniknuti gdje je srednjovjekovni minijaturista mogao naći tekstualnu podlogu za likovno rješenje, a i odakle su preuzeti dijelovi stihova za zapis okvira. U osnovi likovno nezrelo i nespretno izvedena minijatura/zaglavlje krije u sebi veoma duboko značenje. Ono ima svoj početak u prvoj božanskoj objavi vezanoj za zakon, a svoj kraj u Otkrivenju i Isusu koji sudi, a najvjerovatnije je sedmo poglavlje Djela apostolskih minijaturisti poslužilo kao tekstualna matrica za ovakvo kompleksno rješenje. Prisustvo Mojsija u okviru ove kompozicije sasvim jasno dokazuje da su ga krstjani na izvjestan način i poštovali, jedino je upitno njegovo rangiranje.

iluminirani rukopis; starozavjetni proroci; Crkva bosanska

Presentation of Old Testament prophets in miniature of medieval Bosnia in the case of Venetian codex

illuminated manuscript; Old Testament prophets; Bosnian Church