Meta-analiza u istraživanjima odgoja i obrazovanja (CROSBI ID 600970)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa
Podaci o odgovornosti
Topolovčan, Tomislav
hrvatski
Meta-analiza u istraživanjima odgoja i obrazovanja
Na rezultate istraživanja određene problematike u odgoju i obrazovanju istovremeno djeluje veći broj (često i neprepoznatih) međusobno (ne)povezanih čimbenika. Stoga se često događa da više empirijskih istraživanja iste problematike pokazuje različite rezultate. Naročito obzirom na vrstu i broj uključenih nezavisnih varijabli. Razlozi različitih rezultata iste problematike mogu biti: vrsta i veličina uzorka, postupak istraživanja, mjerni instrumenti, metode prikupljanja i obrade podataka, vremenski moment istraživanja, individualna obilježja ispitanika i dr. Za što cjelovitiji uvid te donošenje pojedinih općih zaključaka u istraživanju određenog problema odgoja i obrazovanja valja objediniti rezultate većeg broja pojedinačnih primarnih empirijskih istraživanja te problematike. U tu se svrhu koristi meta-analiza. Meta-analiza je kvantitativni postupak objedinjavanja i analiziranja rezultata iz drugih empirijskih primarnih istraživanja iste ili slične problematike. Postupak provođenja meta-analize se sastoji od nekoliko koraka. Prvi korak je pretraživanje literature i prikupljanje primarnih istraživanja, naročito u pogledu pronalaženja neobjavljenih primarnih istraživanja. Drugi korak je određivanje kriterija prihvaćanja primarnih istraživanja u meta-analizu te njihovo kodiranje. Neki od kriterija prihvaćanja istraživanja su: zavisne varijable, imapct factor publikacije u kojem je istraživanje objavljeno, vremenski raspon u kojem se istražuje i dr. Treći korak je određivanje veličine učinka (eng. effect size) svakog pojedinog primarnog istraživanja, koji može biti Pearsonov r, Cohenov d, Hedesov g, Glasov indeks delta, ili omjer vjerojatnosti/šansi (eng. odds ratio), a mogu biti izračunati za pojedinačne hipoteze, cijelu primarnu studiju kao jedinicu analize, ili usmjereni na određeni sklop hipoteza u primarnoj studiji. Četvrti korak je provedba meta-analize, tj. izračun veličine učinka svih primarnih istraživanja gdje se na temelju obilježja primarnih istraživanja (uzorka veličina učinaka) određuje primjenjuje li se model fiksnog učinka (eng. fixed-effects model) ili model slučajnog učinka (eng. random-effects model). Peti korak je mogućnost provođenja meta-analize obzirom na pojedine nezavisne varijable, npr. izračun zajedničke veličine učinka za objavljena ili neobjavljena istraživanja i sl. Rezultat meta-analize pokazat će se valjanim i korisnim ako je dobiven iz pažljivo odabranih i prihvaćenih primarnih istraživanja, te odluci o metodi izračuna veličine učinka i provođenja meta-analize. U tom pogledu rezultat meta-analize može biti indikator promjena i trendova, ali i donošenja pojedinih općih zaključaka, u pojedinim istraživačkim problemima odgoja i obrazovanja.
istraživanja odgoja i obrazovanja; kvantitativne metode; meta-analiza; metodologija
nije evidentirano
engleski
Meta-analysis in research in education
nije evidentirano
research in education; quantitative methods; meta-analysis; methodology
nije evidentirano
Podaci o prilogu
2013.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Pedagoške kompetencije u suvremenom kurikulumu
Jurčić, Marko ; Milat, Josip ; Livazinović, Goran ; Previšić, Vlatko ; Zrilić, Smilja ; Posavec, Koraljka
Zagreb: Hrvatsko pedagogijsko društvo
Podaci o skupu
Deseti susret pedagogga Hrvatske
predavanje
14.10.2013-16.10.2013
Zadar, Hrvatska