Slikarstvo 17. i 18. stoljeća u samostanima franjevaca trećoredaca na Krku i Cresu (CROSBI ID 601157)

Prilog sa skupa u zborniku | izvorni znanstveni rad | domaća recenzija

Kudiš, Nina Slikarstvo 17. i 18. stoljeća u samostanima franjevaca trećoredaca na Krku i Cresu. 2013

Kudiš, Nina

Slikarstvo 17. i 18. stoljeća u samostanima franjevaca trećoredaca na Krku i Cresu

U samostanima franjevaca trećoredaca što se nalaze na otocima Krku i Cresu postoji veći broj slika koje možemo datirati između 1600. i 1800. godine. Riječ je o palama načinjenim za oltare u crkvama, slikama manjih dimenzija što su bile namijenjene privatnoj pobožnosti fratara, odnosno smještaju u redovničke sobe te djelima koja su ukrašavala zajedničke samostanske prostorije ili crkvenu opremu, poput refektorija ili parapeta pjevališta. No, krčki i creski franjevci trećoredci i njihovi donatori su se tijekom navedenog razdoblja rađe obraćali skromnim, odnosno manje skupim, ili lokalnim majstorima. Čak i kada naručuju pale za glavne oltare svojih crkava, biraju stilski konzervativne, a s njihova motrišta provjerene majstore – baš kao što su to činili i njihovi prethodnici u 16. stoljeću. U ovoj skupini djela kvalitetom se ističu slike na glavnom oltaru franjevačkih crkava u Glavotoku i Martinšćici, ona na desnom bočnom oltaru krčke crkve te ona u lijevoj kapeli creske crkve. Njima valja pridružiti i nekoliko djela manjih dimenzija što se čuvaju u samostanima u Glavotoku i Krku te ciklus od šest slika iz Martinšćice koji prikazuje apostole, a nastao je prema do sada neutvrđenim grafičkim predlošcima. Za kulturnu su povijest izuzetno zanimljive dvije slike što se danas također nalaze u samostanu franjevaca trećoredaca na Cresu, a prikazuju donatore koji se obraćaju svojim zaštitnicima. Ova su djela prikladno opremljena natpisima koji nam omogućuju da saznamo imena naručitelja, godinu nastanka, pa čak i ime slikara.

slikarstvo; 17. i 18. stoljeće; Krk; Cres

The Painting of the 17th and 18th Centuries in the Convents of the Third Order on the Islands of Krk and Cres

painting; 17th and 18th centuries; Krk; Cres