Socijalno poželjno odgovaranje i motivacijski kontekst: Provjera procesne razine Paulhusovog modela (CROSBI ID 380713)
Ocjenski rad | diplomski rad
Podaci o odgovornosti
Čudina, Andrea
Jerneić, Željko
hrvatski
Socijalno poželjno odgovaranje i motivacijski kontekst: Provjera procesne razine Paulhusovog modela
Socijalno poželjno odgovaranje tendencija je davanja pretjerano pozitivnih opisa vlastitih osobina. Cilj ovog rada bio je provjeriti temeljnu postavku Paulhusovog modela (Paulhus, 2002) kojim se socijalno poželjno odgovaranje razdvaja na nesvjesno osnaživanje i svjesno upravljanje dojmovima. Ovim su istraživanjem ispitani nezavisni uzorci ispitanika u tri motivacijske situacije: anonimnoj/iskrenoj (N=98), simuliranoj selekcijskoj (N=103) i realnoj selekcijskoj situaciji (N=88), pri čemu su sudionici u simuliranoj selekcijskoj i iskrenoj situaciji bili studenti, dok su u realnoj selekcijskoj situaciji sudjelovali kandidati za posao. U svakoj od tri situacije ispunjavani su pet-faktorski upitnik ličnosti IPIP-100 te upitnik CIDR-40, hrvatska adaptacija Sveobuhvatnog inventara socijalno poželjnog odgovaranja, namijenjen mjerenju socijalno poželjnog odgovaranja. Rezultati istraživanja pokazali su da se osnaživanje, kao i upravljanje dojmovima, povećava kako se povećava motivacija za pozitivnom samoprezentacijom. Budući da Paulhusov model pretpostavlja i relacije socijalno poželjnog odgovaranja i osobina ličnosti, ispitali smo i njihove povezanosti te utvrdili da se korelacije osobina ličnosti sa skalama upravljanja dojmovima, ali i sa skalama osnaživanja povećavaju sukladno motivacijskom kontekstu. Dobiveni rezultati opovrgavaju Paulhusov model, te se čini kako ovakvom operacionalizacijom modela nije moguće razlikovati svjesno i nesvjesno socijalno poželjno odgovaranje.
socijalno poželjno odgovaranje; osnaživanje; upravljanje dojmovima; motivacijski kontekst; ličnost
nije evidentirano
engleski
Socially desirable responding and motivational context: A test of process level of Paulhus' model
nije evidentirano
socially desirable responding; enhancement; impression management; motivational context; personality
nije evidentirano
Podaci o izdanju
33
30.09.2013.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Filozofski fakultet u Zagrebu
Zagreb