Autori: Vokić, Denis; Berovič, Marin
Naslov: Konzervatorsko-restauratorski zahvat i nove spoznaje o triptihu iz sakristije Zagrebačke katedrale
( On Preservation and Restoration Works and the New Insights Conerning the Triptych from the Sacristy of Zagreb Cathedral )
Izvornik: Peristil : zbornik radova za povijest umjetnosti (0553-6707) 48 (2005); 145-154
Ključne riječi: Zagrebačka katedrala; triptih; Bollé; konzerviranje; restauriranje; analize
( Zagreb Cathedral; tryptich; Bollé; conservation; restoration; analysess )
Na triptihu je obavljen ograničen konzervatorsko-restauratorski zahvat u skladu sa zaključcima povjerenstva za praćenje radova. Uklonjen je nagrđujući preslik pozlate na nebu, a sami likovi gotovo da nisu dirani - u skladu sa smjernicama povjerenstva za praćenje radova. Triptih je analiziran i strukturno proučavan raznim prirodoznanstvenim metodama. Također su proučeni i svi poznati povijesni i povijesno umjetnički izvori i literatura o njemu. Nove spoznaje su nedvojbeno ukazale da je centralna kasnogotička slika koja se datira 1495. uistinu stara i da bi mogla biti ono za što se smatra. Ali, ta slika nije okružena dvjema kasnogotičkim slikama kako ih se do sada datiralo (u 15. st.) u svoj stručnoj literaturi posljednjih 120 godina. Te dvije slike su neogotičke, a izrađene su gotovo sigurno 1880-83. u radionici Karla Schelleina u Beču po narudžbi Hermana Bolléa koji je projektirao i neogotički arhitektonski okvir za triptih. Bollé je Schelleinu povjerio i restauriranje središnje slike tj. „tabule“ za koju se vjeruje da je Dürerovo djelo. Komparativnom analizom postojećih zakita i retuša na svim slikama uz pomoć RTG-a i IR reflektografija locirani su svi restauratorski zahvati. Analizom pisanih izvora i literature datirana su sva restauriranja na slikama na bazi superpozicije slojeva. Na neogotičkim slikama se može naći samo jednu restauratorsku intervenciju i to minimalnu. Obavljena je 1947. i o njoj je pronađena i dokumentacija.
Google Scholar: Konzervatorsko-restauratorski zahvat i nove spoznaje o triptihu iz sakristije Zagrebačke katedrale
Upisao u CROSBI: Denis Vokić (dvokic@unidu.hr), 12. Stu. 2013. u 03:26 sati