Velepetori model ličnosti, suočavanje sa slikom tijela i sklonost prejedanju (CROSBI ID 197597)

Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad | međunarodna recenzija

Prpić, Rebeka ; Mlačić, Boris ; Milas, Goran Velepetori model ličnosti, suočavanje sa slikom tijela i sklonost prejedanju // Socijalna psihijatrija, 41 (2013), 3; 147-155

Prpić, Rebeka ; Mlačić, Boris ; Milas, Goran

Velepetori model ličnosti, suočavanje sa slikom tijela i sklonost prejedanju

Cilj ovog istraživanja bio je ispitati povezanost dimenzija ličnosti prema velepetorom modelu i strategija suočavanja sa slikom tijela sa sklonošću prejedanju. Sudionice istraživanja bile su studentice psihologije i sociologije Hrvatskih studija, Sveučilišta u Zagrebu. Prvi dio istraživanja odnosio se na utvrđivanje međusobnoga odnosa dimenzija velepetorog (Big-Five) modela ličnosti, mjerenih upitnikom IPIP50, i ljestvica suočavanja sa slikom tijela, mjerenih Upitnikom strategija suočavanja sa slikom tijela. Pokazalo se da su Usmjerenost na izgled i Pozitivno racionalno prihvaćanje uvelike neovisni o dimenzijama velepetorog modela ličnosti, dok je Izbjegavanje, itekako zasićeno dimenzijama ličnosti, poglavito Emocionalnom stabilnosti. U drugom dijelu istraživanja smo primijenili hijerarhijsku regresijsku analizu kako bismo utvrdili u kojoj mjeri predviđanju sklonosti prejedanju (kriterij) pridonose dimenzije ličnosti (prvi blok prediktora), a u kojoj dimenzije suočavanja sa slikom tijela. Rezultati toga dijela istraživanja pokazali su da je od dimenzija ličnosti Emocionalna stabilnost pokazala značajan prediktorski doprinos u objašnjavanju varijance Prejedanja. Uvođenjem dimenzija suočavanja sa slikom tijela, nositelji predikcije su postali konstrukti izbjegavanja i usmjeravanja na izgled. Navedeni rezultati ukazuju na značajnu ulogu osobina ličnosti, izbjegavanja i usmjerenosti na izgled kao prediktora prejedanja upućujući istodobno na njihovu moguću važnost u tretmanu i prevenciji poremećaja hranjenja i pretilosti.

velepetori model; dimenzije ličnosti; teorija izbjegavanja; prejedanje

The Big-Five Model, Body Image Coping and Tendency to Binge Eating

Big-Five model; personality dimensions; the Escape theory; binge eating