Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Interactions between phonetic and phonological development of the phoneme /r/: a study from age 3 to age 7 (CROSBI ID 381535)

Ocjenski rad | doktorska disertacija

Tomić, Diana Interactions between phonetic and phonological development of the phoneme /r/: a study from age 3 to age 7 / Mildner, Vesna (mentor); Zagreb, Filozofski fakultet u Zagrebu, . 2013

Podaci o odgovornosti

Tomić, Diana

Mildner, Vesna

engleski

Interactions between phonetic and phonological development of the phoneme /r/: a study from age 3 to age 7

Cilj je rada odrediti očekivanu dob razvoja glasa /r/ i aproksimanata koji mu prethode u razvojnoj liniji u hrvatskom jeziku te ispitati odnos fonetskog i fonološkog razvoja pomoću različitih mjera kvalitete fonoloških reprezentacija. Istraživanje je provedeno na području Grada Zagreba. U istraživanju je sudjelovalo 600 ispitanika u dobi od tri do sedam godina. U ispitivanju je korišteno pet zadataka: zadatak imenovanja slika s aproksimantima u svim pozicijama (Z1), zadatak fonološkog pamćenja (Z2), zadatak fonemske svijesti (Z3), zadatak imenovanja slika s ciljnim glasom u različitom fonetskom okruženju (Z4) i zadatak koji ispituje odnos percepcije i izgovora glasa /r/. Rezultati pokazuju da se aproksimanti u hrvatskome jeziku razvijaju kasnije u usporedbi s dostupnim hrvatskim normama (glasovi /j/ i /v/ su razvijeni do treće godine, glas /l/ bi se trebao razviti do 4 ; 6, glas /lj/ do dobi od 5 ; 6, a glas /r/ do dobi od 6 godina). Tijekom razvoja glasa /l/ očekuje se veća zastupljenost distordiranih ostvarenja koja se smatraju dijelom urednog govorno-jezičnog razvoja do 4 ; 0 godine, od razvojnih ostvarenja glasa /lj/ zastupljenije su supstitucije glasovima /j/ i /l/ koje bismo smatrali tipičnim razvojnim ostvarenjem do 5 ; 0 godine. Iste susptitucije javljaju se tijekom razvoja glasa /r/, koje su dio urednog govorno-jezičnog razvoja do 5 ; 0 godina, a distorzije do 5 ; 6. Slogotvorno se /r̥/ supstituira glasom vokalskim zvukovima - /ə/ odnosno vokalom /u/, te su takva razvojna ostvarenja tipična u dobi do 5 ; 0 godina, a distorzije također do 5 ; 6. Utjecaj pozicije ciljnog glasa u riječi utječe na pojavu razvojnih ostvarenja, dok vokalsko okruženje ne utječe. Iz toga proizlazi da prilikom pripreme materijala za procjenu stupnja razvoja glasova treba uključiti sve pozicije ciljnog glasa, a za glas /r/ i materijal sa slogotvornim /r̥/. Istraživanje pokazuje dinamiku fonetskoga i fonološkoga razvoja. Iako je općeprihvaćeno da razvoj percepcije prethodi razvoju proizvodnje, dva su aspekta fonetskoga razvoja u međudjelovanju tijekom cijelog razvoja što potvrđuju rezultati Z5. Dodatnu potvrdu složenog odnosa fonetskog i fonološkog razvoja pokazuje odnos stupnja razvoja izgovora ciljnog glasa /r/ i razvoja fonemske svijesti. Na početku glasovne progresije, oblikovanje perceptivne kategorije ciljnog glasa više utječe na razvoj izgovora. Ipak, ispitanici kod kojih je izgovor razvijeniji u odnosu na vršnjake pokazuju bolji rezultat i na drugim zadacima (percepcije, fonološkog pamćenja i fonemske svijesti), odnosno, pokazuju da su njihove fonološke reprezentacije razvijenije. Ipak, čini se da je stupanj razvoja izgovora ciljnog glasa prikladna mjera kvalitete fonološke reprezentacije tek nakon što završi intenzivno razdoblje razvoja izgovora.

phonetic development; phonological development; phoneme /r/; quality of phonological representations

nije evidentirano

nije evidentirano

nije evidentirano

nije evidentirano

nije evidentirano

nije evidentirano

Podaci o izdanju

279

17.10.2013.

obranjeno

Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj

Filozofski fakultet u Zagrebu

Zagreb

Povezanost rada

Filologija